Rada Miasta w Pradze dała zielone światło na elektryfikację trzech kolejnych linii autobusowych na prawym brzegu Wełtawy – 112, 136 i 150. Inwestycja ma zostać przeprowadzona w latach 2027-28, a jej koszt szacowany jest na 1,105 mld koron (ok. 208 mln zł). W sumie liczba planowanych linii trolejbusowych wzrośnie do 14.
Praga kontynuuje projekt elektryfikacji komunikacji z zastosowaniem trolejbusów bateryjnych. Przyświeca temu kilka celi: zmniejszenie emisji CO
2, wypełnienie wymogów stawianych przez ustawodawstwo czeskie i unijne, a także uniezależnienie od paliw kopalnianych pochodzących z krajów o „niskim poziomie demokracji i przestrzegania praw człowieka”.
– Obecnie pracujemy nad 11 projektami elektryfikacji linii autobusowych. Najbardziej zaawansowane
prace trwają na linii 140 Palmovka – Miškovice, gdzie ruszyliśmy z robotami na początku roku i gdzie znacząco zbliżamy się do etapu próbnej eksploatacji, której spodziewamy się jesienią tego roku. Inne projekt na lewym brzegu – 119, 131, 137, 176 i 191 – są w różnej fazie zaawansowania. Dla linii 119 przygotowujemy przetarg na infrastrukturę ładowania, a prace chcemy rozpocząć przed końcem roku. Przygotowujemy przetargi projektowe dla linii 142, 174, 184 i 225 w ramach
II etapu elektryfikacji, zatwierdzonego w kwietniu. Niestety, doświadczamy teraz problemu wyczerpania możliwości firm projektowych w związku z brakiem odpowiedniej liczby specjalistów od sieci trakcyjnych i podstacji – mówi Jan Šurovský, dyrektor techniczny DPP (organizatora komunikacji). Kolejny projekt to elektryfikacja linii podmiejskiej nr 375.
W przypadku linii 136 Sídliště Čakovice – Jižní Město i 150 Na Beránku – Želivského założono budowę sieci trakcyjnej na odcinkach Letňany – Prosek – Jandova (koniec przed tunelem), Vysočanská – Ohrada, (Prokopova –) Olšanské náměstí – Flora (w kierunku „do góry”), Flora – Slavia – Chodovská – Kačerov – Lhotka – Poliklinika Modřany – Na Beránku, a także infrastruktury do ładowania na pętli Sídliště Čakovice. Wykorzystana będzie infrastruktura budowana dla linii 140 na odcinku Čakovice – Letňany. W przypadku linii 112 założono sieć trakcyjną na odcinku Kovárna – Trojská (do skrzyżowania z ulicą Pod Lisem) oraz infrastrukturę do ładowania na pętli Nádraží Holešovice (w koordynacji z projektem elektryfikacji linii 201).
– Linia 150 to jedno z najbardziej obleganych polączeń o charakterze obwodowym. Nie ma perspektyw na szybkie jej zastąpienie transportem szynowym, ale poprawę komfortu i przepustowości możemy osiągnąć chociażby poprzez wprowadzenie trolejbusów dwuprzegubowych. Z tych względów, biorąc pod uwagę także zużycie energii, projekt elektryfikacji ma dużo sensu – podkreśla Šurovský.
Dokładnie rozmieszczenie infrastruktury będzie przedmiotem analiz i prac projektowych. Co ważne, Praga stawia na synergię i przy kolejnych fazach elektryfikacji chce wykorzystać istniejącą infrastrukturę tramwajową (podstacje) bądź projektowaną / budowaną infrastrukturę trolejbusową.