Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Praga wybrała dostawcę funikularu na Petřín

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech, ogłosił, kto wyprodukuje nowe wagony do obsługi funikularu na słynne wzgórze Petřín. Za dostawę dwóch wagonów miasto zapłaci 137,7 mln koron (25,5 mln zł), czyli o 12,3 mln koron (2,3 mln zł) mniej niż wynosił budżet zamówienia.

DPP podpisało umowę ze zwycięzcą przetargu na produkcję dwóch nowych wagonów dla funikularu na wzgórze Petřín. Wozy dostarczy austriacko-szwajcarska konsorcjum grupy Doppelmayr/Garaventa. Nie była to jedyna oferta, która wpłynęła do zamawiającego. Udział w przetargu wzięła także włoska firma Leitner. DPP podało, że sama produkcja pojazdów potrwa 11 miesięcy, jednak zanim się rozpocznie, musi zostać ukończona dokumentacja projektowa i wykonawcza. Wygląd wagonów funikularu został opracowany przez czeską pracownię Anna Marešová Designers, znaną m.in. z koncepcji tramwaju wycieczkowego T3 Coupé z Pragi, który posiada panoramiczne szyby w części pasażerskiej. Projektanci zwyciężyli w międzynarodowym konkursie, który organizował DPP.

Produkcja obu wagonów będzie odbywać się w Szwajcarii. W cały proces będzie zaangażowanych kilka spółek grupy Doppelmayr/Garaventa. Dokumentacja wykonawcza całego projektu powstanie w siedzibie Garaventa w Uetendorf. Wagony wyprodukuje firma-córka – CWA Constructions – w Olten, która specjalizuje się w projektowaniu i produkcji kabin kolejek linowych. To jeden z największych producentów na świecie, którego fabrykę co roku opuszcza ponad dwa tysiące pojazdów tego typu. System sterowania kolejką na Petřín powstanie w Oberstdorfie w firmie-córce Frey. Producentem lin nośnych będzie szwajcarska firma Fatzer.

– W ciągu pięciu miesięcy udało nam się wybrać producenta nowych wagonów kolejki na Petřín. Sama produkcja ruszy jednak dopiero w przyszłym roku, gdyż po zawarciu umowy z producentem pracownia Anna Marešová Designers musi najpierw ukończyć dokumentację projektową, która posłuży producentowi do opracowania dokumentacji wykonawczej pojazdów. Część techniczna musi zostać jeszcze oceniona przez Urząd Kolejowy. Nowe pojazdy będą całkowicie wyjątkowe i wykonane na zamówienie dla Pragi. W toku przygotowania projektu doprecyzujemy szczegóły, które ostatecznie określą np. końcową masę pojazdu, a co za tym idzie, także maksymalną pojemność wagonów – wyjaśnia Petr Witowski, prezes DPP.

– Żywotność pojazdów, a zwłaszcza torów kolejki na Petřín, zbliża się do kresu. Zrobimy wszystko, aby jak najszybciej ogłosić przetarg na przebudowę, by w przyszłym roku rozpocząć rewitalizację stoku i modernizację toru. Ponieważ produkcja pojazdów potrwa 11 miesięcy, a przebudowa trasy około roku, zawiadomienie do producenta wagonów wyślemy dopiero wtedy, gdy rozpoczniemy modernizację – podsumowuje Jan Šurovský, dyrektor techniczny DPP.

Nowe wagony funikularu będą miały 12,3 m długości i 2,45 m szerokości. Rozstaw wyniesie 1435 mm. Będą miały 19 miejsc siedzących i pomieszczą do 100 pasażerów na stojąco. Dokładna liczba osób zostanie określona na podstawie dokumentacji wykonawczej i po określeniu całkowitej masy końcowej pojazdu. Niższa masa umożliwi jego większą pojemność. Producent udzieli na pojazdy gwarancji na 72 miesiące, czyli sześć lat.

Przestrzeń zostanie podzielona na cztery sekcje dla pasażerów, które będą od siebie odseparowane. Poszczególne sekcje będą dostępne z obu stron pojazdu. Wagon będzie miał stopniowaną podłogę, co będzie odpowiadać średniemu nachyleniu toru. Każda sekcja będzie miała siedzenia, poręcze poziome i pionowe. Przegrody zamykane będą dwuskrzydłowymi szklanymi drzwiami przesuwnymi, sterowanymi centralnie z każdej strony niezależnie od stanowiska operatora. Wagony muszą być wyposażone w kamery na czole pojazdu, które będą rejestrować przestrzeń bezpośrednio przed. Sygnał z kamer będzie przekazywany do urządzenia wyświetlającego na stanowisku operatora, a także do sterowni kolejki linowej.

Umowę z producentem wagonów podpisano 17 sierpnia. Za dostawę dwóch wagonów miasto zapłaci 137,7 mln koron (25,5 mln zł). Ostatecznie wartość kontraktu wyniosła mniej niż pierwotne szacunki, gdyż na zamówienie przygotowano budżet w wysokości 150 mln czeskich koron (28 mln zł).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Praga. Wystartował przetarg na nowe wagony funikularu na Petřín

Przestrzeń

Praga. Wystartował przetarg na nowe wagony funikularu na Petřín

Przemysław Farsewicz 12 marca 2023

Praga rozstrzyga konkurs na projekt wagonów funikularu na Petřín

Przestrzeń

Kowno: Miasto dwóch funikularów

Komunikacja

Kowno: Miasto dwóch funikularów

Kasper Fiszer 08 kwietnia 2017

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Przestrzeń

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Marcin Żywiałkowski 10 lipca 2016

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Komunikacja

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Kasper Fiszer 14 maja 2016

Gdynia wzbogaciła się o kolej terenową

Przestrzeń

Gdynia wzbogaciła się o kolej terenową

Witold Urbanowicz 07 lipca 2015

Zobacz również:

Praga. Wystartował przetarg na nowe wagony funikularu na Petřín

Przestrzeń

Praga. Wystartował przetarg na nowe wagony funikularu na Petřín

Przemysław Farsewicz 12 marca 2023

Praga rozstrzyga konkurs na projekt wagonów funikularu na Petřín

Przestrzeń

Kowno: Miasto dwóch funikularów

Komunikacja

Kowno: Miasto dwóch funikularów

Kasper Fiszer 08 kwietnia 2017

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Przestrzeń

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Marcin Żywiałkowski 10 lipca 2016

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Komunikacja

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Kasper Fiszer 14 maja 2016

Gdynia wzbogaciła się o kolej terenową

Przestrzeń

Gdynia wzbogaciła się o kolej terenową

Witold Urbanowicz 07 lipca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5