Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech, rozstrzygnął przetarg na dostawy 15 przegubowych trolejbusów bateryjnych. Wygrał SOR z modelem TNS 18 z osprzętem firmy Cegelec. Pojazdy będą obsługiwać pierwszą pełnoprawną linię trolejbusową nr 58 Palmovka – Miškovice, na trasie której ruszyły właśnie roboty budowlane.
W przetargu brało udział trzech dostawców – firma SOR, Carrosserie Hess i Škoda Electric. Ostatecznie wybrana została ta pierwsza oferta, a jej wartość to 220,4 mln koron (ok. 40,8 mln zł) – to jest o 80 mln koron (14,8 mln zł) mniej, niż pierwotnie zakładano. Koszt jednego pojazdu to 14,6 mln koron (2,7 mln zł). Zamówienie obejmuje też cztery ładowarki oraz niezbędny sprzęt do obsługi pojazdów. DPP zagwarantowało sobie też możliwość wymiany baterii trakcyjnych w cenie 1,44 mln koron (267 tys. zł) za sztukę.
Pierwsze dostawy są przewidziane jesienią. – Początek roku 2022 jest naznaczony elektromobilnością. Pierwsze nowoczesne trolejbusy rozpoczną próbną eksploatację na linii 140 (przyszłej 58) najpóźniej pod koniec 2022 r. – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi ds. transportu. Na realizację całości zamówienia przeznaczono 14 miesięcy, licząc od podpisania umowy.
Pojazdy SOR TNS 18, z osprzętem firmy Cegelec, pomieszczą 134 pasażerów, w tym 41 na miejscach siedzących. Trolejbusy, które posiadać będą cztery pary drzwi, będą w pełni niskopodłogowe, z wejściem na wysokości 330 mm. Długość pojazdów to 18,75 m, szerokość – 2,55 m, a masa – 29.000 kg. Trolejbusy będą wyposażone w silnik o mocy 240 kW i baterie o pojemności 106 kWh. Ostatnia z trzech osi w pojeździe będzie napędowa. Maksymalna prędkość to 65 km/h. Trolejbusy zostaną wyposażone w klimatyzację oraz w pełni elektryczne ogrzewanie. Przewidziano także system liczenia pasażerów, monitoring, kamery przednią, boczne oraz rejestrujące pracę odbieraka prądu. Wykonawca dostarczy też system zarządzania pracą baterii, a dwa pojazdy zostaną wyposażone w system zapobiegający oblodzeniu sieci.
– Bezpośredni udział we wznowieniu transportu trolejbusowego w Pradze jest dla naszej firmy sprawą niezwykle prestiżową – projekt ten jest obserwowany przez całą branżę w Europie. Cieszymy się, że nasze trolejbusy SOR TNS 18 będą w stolicy Czech reprezentować czysto czeski produkt. Jednocześnie Praga to nasz pierwszy samodzielny projekt na dostawę nowych trolejbusów – mówi Filip Murgaš, dyrektor sprzedaży i jeden z prezesów SOR Libchavy.
Żywotność trolejbusów określono na 15 lat. Pojazdy zostaną objęte dziewięcioletnią gwarancją, a same baterie – sześcioletnią. W tym czasie pojazd musi zachować możliwość przejazdu na bateriach dystansu 12 km – w normalnym ruchu liniowym, przy załączonych ogrzewaniu i klimatyzacji.
Pojazdy będą stacjonować na zajezdni Klíčov. Trolejbusy będą obsługiwać linię 58 Palmovka – Miškovice, która zastąpi linie autobusową 140. Na trasie ruszyły właśnie
roboty budowlane związane z rozbudową sieci trakcyjnej (z wykorzystaniem wybudowanego kilka lat wcześniej próbnego, kilometrowego odcinka na ul. Proseckiej). W sumie siecią trakcyjną objęta będzie około połowa trasy.
Co ważne, dostawcą osprzętu dla pojazdów będzie firma Cegelec, która ma swoją siedzibę w Pradze. – Jesteśmy przekonani, że trolejbusy są najlepszym rozwiązaniem dla miejskiej elektromobilności, dlatego zwracamy na nie należytą uwagę. Pojazdy dla Pragi zostaną wyposażone w naszą najnowszą generację osprzętu elektrycznego. To ogromny sukces naszej firmy, a dla mnie osobiście także pewna satysfakcja i spełnienie marzeń. Jako dziecko tęskniłem za tym, żeby trolejbusy znów jeździły po Pradze. Nigdy nie przyszło mi do głowy, że będę mógł bezpośrednio uczestniczyć w dostawie pierwszych nowych trolejbusów do naszej stolicy. Teraz naprawdę będę musiał zdobyć prawo jazdy na trolejbus – dodaje Libor Hinčica, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Cegelec, który od czasu do czasu kieruje także autobusami na obszarze praskiego transportu zintegrowanego (PID).