W Pradze trwa budowa linii metra D. Rozstrzygnięto właśnie przetarg na realizację dalszego, 3,3-kilometrowego odcinka do stacji Nové Dvory. Inwestycja ma się zakończyć w 2029 r.
W zeszłym roku ruszyła
budowa najkrótszego, ale zarazem najtrudniejszego odcinka linii metra D – od stacji Pankrác (przesiadka na linię C) do stacji Olbrachtova. Teraz DPP prowadzi przetarg na dalszy, 3,3-kilometrowy odcinek do stacji Nové Dvory. Odcinki te mają być gotowe w jednym czasie.
Kilka dni temu – 5 września – zarząd DPP, na bazie opinii komisji przetargowej, zdecydował o wyborze oferty na odcinek do stacji Nové Dvory. O zamówienie ubiegały się trzy konsorcja, którymi przewodziły firmy Subterra, PORR i Strabag. Ocenie nie podlegała najdroższa oferta, złożona przez Strabag. DPP poprosił pozostałe podmioty o wyjaśnienia i poprawki ofert. Jak podaje DPP – PORR w zasadzie zignorował wezwania do wyjaśnienia zaproponowanej niskiej ceny. W tej sytuacji zdecydowano o odrzuceniu tej oferty, choć była najtańsza, i wybrano ofertę firmy Subterra. Jej wartość to 29,989 mld koron netto (ok. 5,6 mld zł).
Większa część tuneli zostanie wydrążona za pomocą zmechanizowanych tarcz TBM, które wystartują z obszaru przyszłej stacji postojowej Písnice w kierunku stacji Nádraží Krč. Przy budowie dalszego odcinka – w kierunku Olbrachtovej – zastosowana zostanie tzw. nowa metoda austriacka (NATM). Ciekawym obiektem będzie stacja Nádraží Krč, która znajdzie się częściowo pod południową obwodnicą, a częściowo na wiadukcie nad doliną potoku Kunratickiego. Za stacją Nové Dvory powstaną tory postojowe. Powstanie też rezerwa pod odnogę w kierunku Modřan.
– Chcemy zakończyć realizację dwóch pierwszych odcinków i uzyskać dopuszczenia pod koniec 2029 r. Wierzę jednak, że nie skończy się na tych pięciu stacjach i pod koniec 2029 r. pociągi dojadą już do stacji Depo Písnice – mówił niedawno Petr Witowski, szef przedsiębiorstwa komunikacyjnego DPP.
Budowę linii D podzielono na cztery etapy. W sumie linia będzie liczyła 10,6 km długości. Zaplanowano stacje Náměstí Míru, Náměstí Bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice i Depo Písnice. Linia ma być automatyczna. Całkowita wartość projektu to 97,79 mld koron (ok. 18,3 mld zł).