Dopravní podnik hl.m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech, otrzymał pozwolenie na rozpoczęcie prac przy elektryfikacji linii autobusowej nr 137. Będzie to trzecia linia w Pradze, na którą zostaną wprowadzone trolejbusy.
Prace na linii nr 137, która zmieni się w linię trolejbusową nr 52, są częścią większego projektu, zakładającego elektryfikację kilku linii autobusowych na lewym brzegu Wełtawy – 131, 176 i 191. Sieć trakcyjna w przypadku linii 137 zostanie rozwieszona na odcinku Na Knížecí – U Waltrovky. Trolejbusy jadące ze Smíchova pokonują tu 7% wzniesienie.
– Linia 137 charakteryzuje się dużym ruchem, w szczycie pojazdy jeżdżą tu co 3-4 min. Wprowadzając tu trolejbusy bateryjne, przyczynimy się do zmniejszenia emisji i hałasu – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz ds. transportu.
W sumie postawionych zostanie 106 słupów trakcyjnych. Rozwieszone zostanie ok. 4,4 km sieci trakcyjnej pomiędzy przystankami Santoška i U Waltrovky. Inwestycja wymaga położenia ok. 1.925 m kabla zasilającego i budowę podstacji przy Peroutkovej. Do tego DPP wybuduje siedem stanowisk do ładowania pojazdów w węźle Na Knížecí, które będą w przyszłości wykorzystywane także przez linię 191. Będą one zasilane z istniejącej podstacji tramwajowej Radlice.
Uzyskane już pozwolenie przestrzenno-budowlane umożliwi DPP przygotowanie przetargu na roboty budowlane. Prace miałyby ruszyć w przyszłym roku i zakończyć się w 2025 r. Do obsługi linii zostaną skierowane 12-metrowe trolejbusy – właśnie
trwa przetarg na zakup 70 pojazdów.
Niedawno Praga
zakończyła elektryfikację pierwszej linii 140 Palmovka – Čakovice, która zmieni się w linię trolejbusową nr 58. Na razie połączenie funkcjonuje w ograniczonym trybie testowym. Niedawno zaś
ruszyła elektryfikacja linii 119, łączącej Nádraží Veleslavín z lotniskiem Václava Havla. Będą ją obsługiwać
dwuprzegubowe trolejbusy.