Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji miejskiej otrzymał pozwolenie na budowę trsy tramwajowej Libuš – Nové Dvory. Nowa trasa ma ruszyć w 2027 r. – przed otwarciem nowej linii metra D.
W 2023 r. Praga przedłużyła trasę tramwajową z pętli Sídliště Modřany do krańca Libuš, a taraz – zgodnie z zapowiedziami – miasto przygotowuje się do przedłużenia trasy o kolejne 1,8 km do planowanej pętli Nové Dvory. Torowisko będzie prowadzić wzdłuż Novodvorskiej z jednotorową pętlą uliczną prowadzącą przez ulice Novodvorską, Durychovą, Libušską and Chýnovską (z torem odstawczym na ul. Novodvorskiej). W sumie powstaną trzy przystanki.
Koszt inwestycji szacowany jest na 1,5 mld koron (250 mln zł) z uwagi na duży zakres przebudowy kolizji z sieciami wodociągowymi (2x DN 1200). W ramach kontraktu na przystanku Libuš zostaną wybudowane fundamenty pod przejście podziemne do przyszłej stacji metra linii D. Na przystanku końcowym przy Chýnovskiej pasażerowie również będą mogli się przesiąść do linii metra D.
– Praga przeżywa obecnie erę rozwoju tramwajów. Nowe tory są tutaj jak najbardziej potrzebne – w okolicy planowana jest nowa zabudowa mieszkaniowa, a po otwarciu linii metra D, na stacjach Libuš i Nové Dvory powstaną węzły przesiadkowe – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz Pragi ds. transportu.
W tym roku ma ruszyć przetarg na wykonawcę. Prace miałyby ruszyć w 2026 r. – torowisko byłoby oddane w kolejnym roku. Natomiast nowa linia metra D ma być etapowo oddawana od użytku od 2029 do 2031 r.
mat. DPP
![](https://www.transport-publiczny.pl/img/20250210002025trammmPr.jpg)
mat. PID