Zielone światło na wprowadzenie trolejbusów bateryjnych na linię autobusową 176 Karlovo náměstí – Stadion Strahov. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech, otrzymał prawomocne pozwolenie na jej elektryfikację.
DPP przygotowuje obecnie przetarg na roboty budowlane. Postępowanie ma ruszyć w tym roku, a roboty mają rozpocząć się w I połowie 2025 r. Roboty miałyby zakończyć się w połowie 2026 r. Szacowany koszt inwestycji to 320 mln koron (ok. 55 mln zł). Po ukończeniu robót linia 176 zamieni się w linię trolejbusową 53.
Linia 176 jest wymagająca z uwagi na duże nachylenie terenu. Wcześniej zresztą, od 1948 r., funkcjonowała jako… linia trolejbusowa nr 53. Była to zarazem ostatnia trasa obsługiwana przez trolejbusy, które w stolicy Czech zlikwidowano w 1972 r. Teraz, od kilku lat, trakcja trolejbusowa wraca do Pragi.
W sumie wybudowane zostanie blisko 8 km sieci trakcyjnej – od mostu Jiráska do Stadionu Strahov. Do tego wybudowane zostaną punkty do ładowania na krańcach. Do zasilania linii wykorzystana zostanie rozbudowana podstacja tramwajowa Hřebenky, a na Strahovie powstanie nowa podstacja, uwzględniająca także
planowaną linię tramwajową.
mat. DPPInaczej wygląda sprawa z dwoma innymi projektami elektryfikacyjnymi. Jak podaje portal
zdopravy, DPP wycofuje się z wprowadzenia bardziej pojemnych trolejbusów dwuprzegubowych na
obecnej linii autobusowej 112 do ZOO. Pomysł oprotestowała bowiem dzielnica Troja. Przedsiębiorstwo komunikacyjne zawiesiło także starania o pozwolenie na elektryfikację linii 201 z Nádraží Holešovice do Černégo Mostu. Powodem jest konieczność modyfikacji planów i koordynacji z innymi inwestycjami. 22,3-km linia byłaby najdłuższym połączeniem trolejbusowym w stolicy – w sumie planowano budowę 13,3 km sieci trakcyjnej.