Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji miejskiej w stolicy Czecjach, złożył pierwsze zamówienie w ramach umowy ramowej z Bozankayą na dostawy do 70 trolejbusów. Pojazdy mają obsługiwać zelektryfikowaną linię 137, która stanie się linią trolejbusową nr 52.
Umowa ramowa z Bozankayą, obejmująca maksymalnie 70 pojazdów, została ostatecznie
podpisana w styczniu – po długiej serii odwołań i innych perypetii prawnych, ukierunkowanych na wykluczenie tureckiego producenta. Zamówienie obejmuje siedem trolejbusów bateryjnych SNG T12 wraz z zapasem części, oprogramowaniem z jedną ładowarką. Wartość zamówienia to 93,64 mln koron netto. Pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu 12 miesięcy.
Pojazdy będą stacjonować w zajezdni Řepy. Zostaną przeznaczone do obsługi elektryfikowanej linii 137, która
zmieni się w linię trolejbusową nr 52. Zgodnie z umową podpisaną z konsorcjum Ohla ŽS i Elektrizace Praha linia ma być gotowa w kwietniu 2026 r.
12-metrowe pojazdy będą w pełni niskopodłogowe. Pojemność określono na 82 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Minimalny zasięg baterii określono na 15 km. Osprzęt w pojazdach dostarcza polski Medcom, który zastąpił rozwiązania firmy Cegelec, wykupionej przez konkurencyjnego producenta – Skodę.
Co ciekawe, siedem trolejbusów nie wystarczy do obsługi linii 52. Praga zamierza jednak wprowadzić do ruchu cztery trolejbusy SOR TNS 12, nieodebrane przez przedsiębiorstwa komunikacyjnego obsługującego linie w Zlinie i Otrokowicach.
Niedawno Praga ogłosiła także
ogromny przetarg ramowy na dostawy do 180 trolejbusów, z czego połowę mają stanowić pojazdy przegubowe, a połowę 12-metrowe. Według przypuszczeń obserwatorów czeskiego rynku największe szanse w przetargu ma Skoda, a postępowanie pozwoli ograniczyć liczbę pojazdów, jakie Praga zamówi w ramach umowy ramowej z Bozankayą.