Praga kontynuuje plan elektryfikacji transportu miejskiego. Pod koniec kwietnia Rada Miasta zatwierdziła projekt wprowadzenia trolejbusów na cztery kolejne linie na lewym brzegu Wełtawy oraz budowę nowej linii tramwajowej Motol – Vypich. Dzięki wykorzystaniu infrastruktury, służącej istniejącym bądź planowanym liniom w ramach innych projektów, obniżone mają zostać koszty inwestycji.
Rada Miasta Pragi zatwierdziła pięć nowych zadań (elektryfikacja linii 142 Nové Butovice – Velká Ohrada, 225 Velká Ohrada – Nové Vokovice, 174 Vypich – Nádraží Řeporyje, 184 Vypich – Velká Ohrada i budowa trasy tramwajowej Motol – Vypich) na sesji 25 kwietnia. Teraz DPP, operator komunikacji, przystąpi do fazy planowania i projektowania. Szacowany koszt inwestycji to 1,78 mld koron (ok. 336 mln zł).
Obecnie DPP
elektryfikuje już linię 140 Palmovka – Miškovice i przygotowuje także elektryfikację sześciu kolejnych linii
119, 131, 137, 176 i 191 na lewym brzegu oraz linii 201. Autobusy zostaną zastąpione trolejbusami bateryjnymi z dynamicznym ładowaniem w trakcie jazdy. – Teraz dodajemy cztery kolejne projekty. Technologia ta jest odpowiednia dla Pragi z uwagi na wzniesienia terenu oraz wykorzystanie infrastruktury służącej zasilaniu tramwajów. Dzięki temu znacząco ograniczymy koszty – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi ds. transportu. Po zrealizowaniu tych projektów DPP stanie się jednym z największych przewoźników trolejbusowych w Czechach. Inwestycje mają się przyczynić do osiągnięcia zielonego celu, jakim jest obniżenie emisji CO2 w Pradze o 45% do 2030 r. względem 2010 r.
Na liniach 142 i 225 przewidziano budowę sieci trakcyjnej na odcinkach Nádraží Ruzyně – Reinerova, Bílý Beránek – Stodůlky – Luka – Píškova oraz Píškova – Nové Butovice (z infrastrukturą do ładowania na pętli). Rozbudowana zostanie też infrastruktura do ładowania w zajezdni Řepy. Wstępnie zaplanowano budowę podstacji Nové Butovice i Stodůlky, a także wykorzystanie podstacji Řepy (która powstanie w ramach elektryfikacji 119) oraz Dědina (przewidzianej do realizacji w ramach budowy linii tramwajowej
Divoká Šárka – Dědinská). Wartość projektu szacowana jest na 600 mln koron (ok. 113 mln zł), a realizacja zapowiadania jest na lata 2026-27.
Na liniach 174 i 184 wstępnie założono budowę sieci trakcyjnej na odcinkach Kukulova (od skrzyżowania z Bělohorską) – Šafránkova – Nárožní, Šafránkova – Nové Butovice, Amforová – Náměstí U Lva. Stacja ładowania miałaby powstać na pętli Velká Ohrada. Ponadto w ciągu Vypich – Šafránkova linie te będą korzystać z sieci, która powstanie w ramach projektu elektryfikacji linii 142 i 225. Powstanie nowa podstacja w rejonie dzielnicy Motol, Nové Butovice i Stodůlky – te dwie ostatnie będą wykorzystywane także przez linie 142 i 225. Szacowana wartość projektu to 310 mln koron (ok. 58,5 mln zł). Realizacja będzie możliwa po 2026 r.
W ramach zatwierdzonego projektu tramwajowego przewidziano budowę 2,2-km trasy w ciągu ul. Kukulovej. Tramwaj połączy ulice Plzeňską i Bělohorską, zapewniając dojazd do szpitala Motol i stacji metra linii A. Skróci też wyjazdy z zajezdni Motol do ulicy Bělohorskiej. Szacowany koszt to 850 mln koron (ok. 161 mln zł), a realizacja możliwa będzie po 2026 r.
Planowana sieć trolejbusowa zaznaczona kolorem zielonym, mat. cs-dopravak / ROPID