Rada Miasta w Pradze zatwierdziła plan budowy kolei linowej, łączącej Podbabę, Troję i Bohnice. Czas przejazdu 2,5-kilometrowej trasy, ze stumetrowym przewyższeniem i przejściem nad Wełtawą, zajmie siedem minut. Koszt budowy szacowany jest na 1,5 mld koron.
Kolej linowa połączy przystanki autobusowy, tramwajowy i kolejowy w Podbabie z osiedlem Bohince. Na trasie znajdą się trzy przystanki. Oprócz skomunikowania dzielnic Praga 6 i Praga 8, połączenie zapewni obsługę strefy rekreacyjnej na prawym brzegu Wełtawy, a także teren praskiego ZOO. Każdy wagon, odjeżdżający w odstępie 1 minuty, pomieści 35 podróżnych. Zdolność przewozowa jest określona na 2000 osób na godzinę na kierunek. Techniczne jednak kolej linowa w ciągu godziny będzie mogła obsłużyć do 6000 osób.
– Pracujemy też nad linią tramwajową, ale w tym celu będziemy musieli zbudować nowy most na Wełtawie, a także prawie kilometrowy tunel wykopany w skale aż do Bohnic. Dlatego szukaliśmy szybszego rozwiązania, aby połączyć Pragę 6, Troję i Pragę 8. W ciągu pięciu lat zbudujemy kolejkę linową. To kolejny krok w kierunku lepszego i nowocześniejszego transportu publicznego. Zainspirowała nas np. kolej linowa w Koblencji w Niemczech, Porto w Portugalii czy Brest we Francji. Kolej zabierze tyle samo osób co tramwaj szkieletowy, będzie czterokrotnie tańsza i pozostanie alternatywą po wybudowaniu linii tramwajowej. Bardzo się cieszę, że wagę tego połączenia rozumie również Rada Miejska – powiedział Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi, który jest odpowiedzialny za transport.
Prace projektowe miałyby się rozpocząć w tym roku. Realizację robót budowlanych przewidziano na 2023 r.
Osiedle Bohnice zamieszkuje ok. 25 tys. osób, natomiast Dejvice i Bubeneč to dziesiątki tysięcy studentów, teatry, kina, sklepy i biura. Teraz podróż odbywa się przez centrum. Kolej linowa pozwoli skrócić czas podróży z 40 min. do 15 min.
Stan obecny, mat. UM Praga
Stan z koleją linową, mat. UM Praga
Docelowy układ sieci tramwajowej z tunelem do osiedla Bohnice, mat. UM Praga