86,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce dysponuje przynajmniej jednym autem, a często jest ich tam więcej. 37,3 proc. spośród tych, którzy go nie mają i tak planuje jego zakup. Prawie połowa aut, którymi jeździmy ma 9 lat i więcej. Również prawie połowa Polaków uważa, że samochód świadczy o statusie społecznym właściciela.
W sumie 91,6 proc. Polaków albo ma w swoim gospodarstwie domowym auto, albo planuje je w najbliższym czasie kupić. Oznacza to że samochód jest towarem powszechnie dostępnym i takich którzy nie mają możliwości by z niego skorzystać jest niewielu.
Samochód – domownik
Dziś 86,6 proc. gospodarstw domowych ma przynajmniej jedno auto. Słowo „przynajmniej” jest tu kluczowe. Co czwarty Polak ma w swoim gospodarstwie domowym dwa samochody, a co setny – cztery lub więcej. Według danych z połowy 2017 r. w Polsce jest ponad 28,5 mln zarejestrowanych aut, w tym 22 mln samochodów osobowych. Według nieco wcześniejszych danych Eurostatu (z 2016 r. – to najnowsze dane, aktualizacja zaplanowana jest na kwiecień tego roku) nad Wisłą jest 571 aut osobowych na tysiąc mieszkańców. To mniej niż np. we Włoszech (625 aut/tys. mieszk.), ale więcej niż w Niemczech (555), w Hiszpanii (492) czy we Francji (479).
źródło: "Transportowe zwyczaje Polaków", Busradar.pl
Samochód – symbol statusu
Po co Polakom samochód? Może to zaskakujące, ale istotna jest zasada „mam samochód, jestem pan”. Aż 46 proc. pytanych zgadza się ze stwierdzeniem „Auto świadczy o statusie społecznym właściciela”. Przeciwnego zdania jest mniej niż co trzeci pytany. Tych całkowicie zgadzających się z tą opinią jest więcej, niż całkowicie się z nią nie zgadzających.
źródło: "Transportowe zwyczaje Polaków", Busradar.pl
Nie potwierdza się też opinia, że takie przeświadczenie to przede wszystkim domena dzisiejszych 50–latków i starszych, którzy wychodząc z czasów PRL–u kupowali auto, by podnieść swój status, a młodzi tak bardzo auta ani nie cenią, ani nie potrzebują. To właśnie wśród „milenialsów”, w przedziale wiekowym 26–35 lat, jest najwięcej osób wiążących posiadanie auta ze statusem społecznym (53,1 proc.). Wśród młodszych (18–25 lat) jest ich niewiele mniej (49,8 proc.).
Samochód – pierwsza potrzeba
Nie ma tu niespodzianki. O ile w dużym mieście z dobrze rozwiniętym transportem publicznym to zjawisko nie musi być tak powszechne, to w rejonach Polski dotkniętych transportowym wykluczeniem wyrobienie prawa jazdy i kupno pierwszego auta jest powiewem wolności. Daje młodym ludziom zupełnie nowe możliwości poruszania się i poszerza zakres ich swobody. Dla wszystkich, na obszarach dotkniętych upadkiem transportu publicznego, auto to nawet nie tyle symbol statusu, co narzędzie niezbędne, by dostać pracę, lub załatwić codzienne potrzeby.
Wskazują na to szczegółowe wyliczenia. Gospodarstw domowych z własnym autem (przynajmniej jednym) najwięcej jest na wsi – 91,8 proc., najmniej w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców – 81,8 proc.
Dodajmy – jakiekolwiek auto. Respondenci pytani o wiek własnych pojazdów tylko w 2,7 proc. przypadków wskazali, że to auto najwyżej roczne. Z drugiej strony 26,1 proc. samochodów ma ponad 12 lat. Takich które mają 9 lat i więcej jest w sumie 48,4 proc.