Z okazji 20 rocznicy swojego istnienia Solaris pokazał na kieleckich targach TransExpo 4 pojazdy. Nowością pokazywaną pierwszy raz w Polsce jest midibus o długości 10,5 metra, bardzo przypominający swojego większego, 12-metrowego brata.
Innymi produktami, które obejrzeli zwiedzający kieleckie targi były autobusy Solaris Urbino 12 Electric (nagrodzony tytułem Bus of the Year 2017), Solaris Urbino 12 CNG oraz Solaris Urbino Hybrid. Wszystkie te pojazdy pokazywane były już z wielką pompą na targach IAA w Hanowerze. Opisaliśmy je
tutaj.
10,5 metra nowości
Nowością pokazaną w Kielcach jest natomiast Solaris Urbino 10,5 napędzany amerykańskim silnikiem spalinowym Cummins o pojemności 6,7 litra. Autobus, podobnie jak większe autobusy z bolechowskiej fabryki, jest szeroki na 2,55 m.
– Jednym z głównych celów tego projektu było zbudowanie pojazdu, który jest bardzo modułowy i zunifikowany z autobusami 12- i 18-metrowymi. Jest to więc autobus zarówno prosty w produkcji dla nas, jak i przyjazny użytkownikowi, który będzie już miał w swoim parku taborowym większe pojazdy. Wprowadzenie do produkcji takiego midibusa prowadzi do obniżenia kosztów produkcji i zakupu części zamiennych dla klienta – mówił Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu firmy Solaris.
Autobus jest też lżejszy od swojego większego, 12-metrowego brata. Pozwala to na osiągnięcie mniejszego zużycia paliwa. Jest też od niego nieco tańszy w zakupie. Pojazd powinien lepiej sprawdzać się w miastach o ciasnej zabudowie, toteż klientów na niego Solaris z pewnością będzie szukał w krajach, gdzie takich pojazdów sprzedaje się dużo – np. we Włoszech.
Miejsca prawie tyle co w Urbino 12Autobus jest wyposażony w trzy pełnowymiarowe drzwi, a przestrzeń urządzono tak, aby jak najbardziej przypominała wnętrze 12-metrowego pojazdu. To się udało, bowiem tylko wprawne oko zauważy, że w stosunku do większego Solarisa, brakuje mu wyłącznie dwóch rzędów siedzeń pomiędzy pierwszą a drugą osią (łącznie 8 foteli). Podobnie jak w autobusie 12-metrowym znalazło się natomiast miejsce na dwie pary siedzeń na przednich nadkolach oraz siedzenia tuż za trzecią parą drzwi, co jest rzadkością w konstrukcjach typu midi. Eksponowany w Kielcach autobus wyposażono ponadto w całą masę nowinek technicznych, takich jak ładowarki USB, antybakteryjne poręcze i ściany boczne, czy podświetlane, informujące o załączeniu sygnału stop, poręcze.