Czy Polacy powinni się obawiać wzrostu opłat za parkowanie? I czy można jednoznacznie stwierdzić, że darmowe parkowanie już się w Polsce skończyło? Czego należy oczekiwać od nowoczesnych parkingów, których przybywa w naszych miastach? Odpowiedzi m.in. na te pytania serwisowi transport-publiczny.pl udzielił Maciej Zawadzki, Prezes APCOA Polska.
Osobom zaznajomionym z branżą parkingową tego podmiotu zapewne nie trzeba przedstawiać, mniej wtajemniczeni powinni wiedzieć, że APCOA to jeden z największych operatorów parkingów w Polsce i Europie. Na terenie trzynastu krajów zarządza około 1,5 mln miejsc parkingowych w ponad 9,5 tys. obiektach. A jak to wygląda między Odrą a Bugiem?
– W naszym kraju zarządzamy 1 550 parkingami w blisko 340 miastach. Łącznie nasi klienci mogą skorzystać z blisko 200 000 miejsc parkingowych. To czyni nas liderem branży. Liczby te stale rosną, ponieważ nieustannie rozwijamy swoją działalność o kolejne obiekty – przekonuje Maciej Zawadzki.
Koniec darmowego parkowania nie musi być złą informacją dla kierowców
Wiadomo już kto, można przejść do odpowiedzi na pytania postawione we wstępie. A zatem: czy Polacy powinni się obawiać gwałtownego wzrostu cen usług parkowania w bliżej określonej przyszłości? Z odpowiedzi naszego rozmówcy wynika, że to złożona kwestia, bo owe ceny są uzależnione od szeregu czynników: inflacji, kosztów zatrudnienia czy utrzymania infrastruktury.
– Ważnym czynnikiem kształtującym politykę cenową są decyzje władz miejskich dotyczące stawek w Strefach Płatnego Parkowania, a także administracji centralnej w zakresie podatków od opłat parkingowych, np. podatku VAT – dodaje Prezes APCOA.
A czy można powiedzieć, że w Polsce skończyło się już darmowe parkowanie?
– Darmowe parkowanie staje się coraz rzadsze ze względu na rosnące potrzeby inwestycyjne oraz ograniczoną przestrzeń miejską. Zauważamy zmiany w postrzeganiu kierowców w konieczności płacenia za postój. Coraz więcej osób rozumie, że wprowadzenie opłat za parkowania powoduje, że na parkingach jest większa rotacja samochodów, a co za tym idzie łatwiej znaleźć miejsce postojowe – podkreśla Zawadzki..
– APCOA często przekształca zaniedbane tereny w estetyczne i funkcjonalne parkingi, co wymaga nakładów finansowych i wprowadzenia opłat za korzystanie z miejsc postojowych. Firma współpracuje także z samorządami przy projektach typu Park&Ride lub Park&Go, oferując kierowcom możliwość taniego lub darmowego parkowania w zamian za korzystanie z komunikacji miejskiej lub zapewniając darmowe godziny albo niższą opłatę za parkowanie dla kierowców zameldowanych w danym mieście i płacących w nim podatki – twierdzi Zawadzki.
Urban Hubs, czyli bardzo wielofunkcyjne parkingi
Z naszej rozmowy wynika, że obecnie chodzi już nie tylko o zamianę zaniedbanego miejsca w estetyczny parking. APCOA coraz więcej uwagi poświęca idei Urban Hubs, którą przedstawiono kilka lat temu. Chodzi w niej o to, by parkingi przekształcać w wielofunkcyjne centra mobilności. Właśnie na tym podmiot chce się skupić w przyszłości. Jak wyjaśnia Maciej Zawadzki:
– Urban Hubs to przestrzeń integrująca usługi parkingowe z punktami ładowania pojazdów elektrycznych, logistyką miejską oraz technologiami cyfrowymi. To nowoczesny produkt, który pozwala na wdrożenie dodatkowych usług na obiektach parkingowych. Są to m.in.: ładowarki samochodów elektrycznych (AC lub DC), Last Mile Logistic (wsparcie logistyczne w ramach stref ograniczonego ruchu w centrum miast), micro mobility – punkty ładowania, serwisu oraz udostępniania małych pojazdów elektrycznych (np. hulajnogi, rowery, skutery), huby paczkomatów zlokalizowanych na parkingach, wsparcie dostępu do parkingów dla pojazdów Car Sharing/Rent a Car – tłumaczy szef APCOA.
Firma chce się w tym roku skupiać na rozwoju Urban Hubs, poszerzaniu oferty o nowe obiekty, ale też na usprawnianiu APCOA FLOW, czyli platformy cyfrowej łączącej m.in. kierowców ze strefami płatnego parkowania i parkingami. Aplikacja wykorzystuje system automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych oraz płatności mobilne. Firma poinformowała nas, że aż 75 proc. transakcji w apce realizowanych jest z pomocą BLIK-a. A jak dużym zainteresowaniem cieszy się to oprogramowanie? Obecnie ma z niego korzystać blisko 1 mln użytkowników. Miesięcznie generują oni kilkaset tysięcy sesji parkowania. Największe zainteresowanie aplikacją obserwuje się w obiektach takich jak markety, parki i centra handlowe, szpitale czy biurowce.
Elektromobilność? Polska jest na początku tej drogi
Kwestią, której nie można nie poruczyć w przypadku rozwoju usług parkingowych, jest tworzenie infrastruktury dla pojazdów elektrycznych. APCOA działa i na tym polu, a odbywa się to w ramach przywołanej idei Urban Hubs.
– W ramach tej inicjatywy wdrażamy stacje ładowania pojazdów elektrycznych, dostosowując typ ładowarek do specyfiki lokalizacji. Na polskim rynku, który wciąż jest w fazie rozwoju pod względem liczby pojazdów elektrycznych, instalacja ładowarek stanowi bardziej inwestycję w przyszłość niż źródło wysokich zysków. W porównaniu do innych europejskich rynków, Polska dopiero zaczyna budować infrastrukturę elektromobilności – przekonuje Maciej Zawadzki.
Prezes APCOA Polska jest przekonany, że w najbliższych miesiącach klienci tego podmiotu będą mieli jeszcze łatwiejszy dostęp do infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Firma współpracuje w tym zakresie z partnerami z branży motoryzacyjnej oraz energetycznej, oferując zarówno ładowarki AC o mocy 11 i 22 kW, jak i szybkie ładowarki DC.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.