– Włączenie do aglomeracji bydgosko-toruńskiej byłoby zdecydowanie korzystne dla Inowrocławia. Od kilku lat byliśmy zainteresowani wstąpieniem do BiT. Jednak nie było zainteresowania ze strony władz Bydgoszczy i Torunia – tłumaczy Transportowi–Publicznemu.pl prezes MPK Inowrocław Mariusz Kuszel.
Inowrocław to 75–tysięczne miasto rozwijające się w cieniu Bydgoszczy i Torunia. W jego granicach funkcjonuje 12 linii autobusowych, choć jeszcze do lat 60–tych jeździły tam tramwaje. Położone w odległości ok. 40 km zarówno od Torunia jak od Bydgoszczy zmaga się z podobnymi problemami jak inne tego typu miasta, czyli niekontrolowaną rozbudową i wyludnianiem się samego miasta.
– Bardzo pomogłaby nam zmiana ustawy, która umożliwi miastom prezydenckim liczącym powyżej 50 tys. mieszkańców uzyskanie statusu powiatu grodzkiego. Obecna sytuacja znacznie utrudnia zarządzanie miastem. Wielu zarządców dróg utrudnia spójne działanie w zakresie inwestycji czy też pozyskiwania funduszy unijnych na wspólne przedsięwzięcia, a wiele inwestycji bez wsparcia unijnego nie będzie możliwych – mówi w rozmowie z nami Mariusz Kuszel, prezes MPK w Inowrocławiu. Który dodaje, że celem miasta jest zawarcie porozumienia z ościennymi gminami, które umożliwi stworzenie wspólnej komunikacji, co przysporzyłoby spółce dodatkowych dochodów. Dziś MPK Inowrocław realizuje przewozy tylko w granicach miasta.
Co kupi InowrocławKuszel jest jednym z gości odbywającego się 30 października w Bydgoszczy Kongresu Transportu Publicznego. Weźmie udział w dyskusji dotyczącej kosztów, procedur i oszczędności w zamawianiu usług transportu publicznego. Jego spółkę w najbliższych latach czekają wyzwania inwestycyjne.
– Najważniejsze zadania na przyszłe lata to zakup nowego taboru oraz budowa nowej dyspozytorni. W sferze naszych zainteresowań zawsze były autobusy z napędami ekologicznymi – tłumaczy. – MPK sp. z o.o w Inowrocławiu jako jedno z pierwszych wprowadziło pojazdy z napędem na sprężony gaz ziemny CNG. W 2015 r., przy wsparciu funduszy unijnych zamierzamy kupić autobusy hybrydowe. Będziemy również zainteresowani zakupem autobusów z napędem elektrycznym ze wsparciem unijnym, ale już w nowej perspektywie do 2020 r.
B-I-T zamiast BiT?Kuszel przyznaje, że pomysł na kujawsko–pomorskie trójmiasto byłby ciekawy. – Włączenie do aglomeracji bydgosko-toruńskiej byłoby zdecydowanie korzystne dla Inowrocławia. Od kilku lat byliśmy zainteresowani wstąpieniem do BiT. Jednak nie było zainteresowania ze strony władz Bydgoszczy i Torunia – zaznacza.
– Jesteśmy ośrodkiem charakteryzującym się jednym z najwyższych wskaźników osób wyjeżdżających do pracy w innych gminach. Według danych GUS z 2006 r. było to około 2,7 tys. osób. Równocześnie do Inowrocławia przyjeżdża ok. 2,8 tys. osób. Świadczy to o silnych powiązaniach Bydgoszczy, Torunia i naszego miasta.
– Pomysły wspólnego biletu dla wszystkich trzech miast napotkały trudności, bo był problem, kto ma ten wspólny bilet finansować. Myślę, że sytuacja się zmieni po remoncie dworca kolejowego w Inowrocławiu. Nowoczesny Dworzec plus nowoczesny tabor kolejowy spowoduje, że podróż na trasie Inowrocław-Bydgoszcz czy też Inowrocław-Toruń stanie się bardziej atrakcyjna od podróży autobusem. Myślę, że wtedy wrócimy ponownie do idei wspólnego biletu – wyjaśnia.
Lepiej, nie taniejNiedawno Inowrocław
przyjął nowy plan transportowy, opracowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Główne zalecenia planu to zintegrowanie połączeń autobusowych z pociągami, ale też poprawa jakości przewozów autobusowych. Zwłaszcza to ostatnie może być kluczowe dla przyciągnięcia pasażerów do komunikacji miejskiej w Inowrocławiu.
Na razie tamtejszy przewoźnik ma z tym problem. Pod koniec ubiegłego roku
obniżono tam cenę biletów okresowych, ale nie poprawiło to sytuacji.
– Niestety obniżka cen biletów nie wpłynęła na wzrost liczby przewożonych pasażerów – tłumaczy Kuszel. Nieco więcej osób korzysta z biletów okresowych, ale ogólnie notujemy spadek ilości przewożonych pasażerów.
Mariusz Kuszel będzie gościem
Kongresu Transportu Publicznego, który odbędzie się 30 października w Bydgoszczy.