Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Prezes MPK Wrocław: Przed nami wymiana najstarszych tramwajów i modernizacja Skód 19T

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
06-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Prezes MPK Wrocław: Przed nami wymiana najstarszych tramwajów i modernizacja Skód 19T
fot. MPK Wrocław
MPK Wrocław zakończył modernizację tramwajów 205 WrAs i Skoda 16T, wprowadza do ruchu kolejne nowe Moderusy Gamma 2, czeka na pojazdy Pesy. Przed spółką kolejne wyzwania: wymiana najstarszych składów wysokopodłogowych oraz remont Skód 19T. – Te pojazdy wchodzą już w fazę naprawy głównej. Wiemy, że na pewno musimy się pochylić nad kwestią wózków w tych tramwajach i to zagadnienie będzie warunkowało sposób i zakres prac – mówi Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

Jakub Rosler: Czy MPK Wrocław planuje zrealizować opcję w kontrakcie z Pesą?

Witold Woźny, prezes MPK Wrocław: Za wcześnie, żeby o tym mówić. Możliwość skorzystania z opcji mamy tak naprawdę do marca przyszłego roku. Bardzo chcemy zrealizować tę opcję i czynimy starania, żeby znaleźć środki potrzebne na sfinansowanie tego zakupu. Jesteśmy mocno zdeterminowani, dlatego też jestem dobrej myśli, jeśli chodzi o ten temat. Najlepiej byłoby zdobyć na to zadanie środki zewnętrzne, lecz w tym momencie ciężko powiedzieć, z jakich dokładnie środków moglibyśmy sfinansować to zadanie.

Celowo ułożyliśmy to zamówienie w ten sposób, a więc zakup 24 wagonów w ramach zadania podstawowego oraz 16 w ramach opcji, ponieważ 16 pojazdów opcjonalnych także bardzo się nam przyda. Mogę powiedzieć, że zrobimy wszystko, żeby tę opcję zrealizować.

Pierwszy pojazd z zamówienia podstawowego powinien do nas dotrzeć w grudniu bieżącego roku.

Jeśli chodzi o kolejne plany zakupowe, to w jakie tramwaje chcielibyście inwestować? Czy to już moment, kiedy we Wrocławiu potrzebne są tramwaje dłuższe niż 32-metrowe, a więc 40 lub 45-metrowe?

Przyznam szczerze, że w tym momencie skupiamy się głównie na wymianie naszego najstarszego taboru. Co do tramwajów dłuższych niż 32 metry, to należy pamiętać o ograniczeniach infrastrukturalnych, takich jak długość platform przystankowych, które nie są przygotowane na pomieszczenie jednocześnie dwóch tak długich składów.

W zakresie kolejnych planów chcielibyśmy kupować zarówno wagony jedno- jak i dwukierunkowe, bowiem mamy linie, gdzie nie ma pętli, a jest tylko i wyłącznie krańcówka i mogą one być obsługiwane wyłącznie przez pojazdy dwukierunkowe. Dlatego w długofalowych planach zapewne część z naszych przyszłych zakupów będzie dotyczyła właśnie dwukierunkowców.

W jakiej perspektywie czasowej chcielibyście odejść od wysokiej podłogi w tramwajach?

Wysoka podłoga w naszych pojazdach występuje w najstarszych składach. My tych pojazdów mamy jeszcze kilkadziesiąt, tak więc wymiana tych najstarszych składów to raczej kwestia kilku lat, a nie najbliższego roku czy dwóch.

Jakie kolejne plany jeśli chodzi o modernizację już posiadanych wagonów?

Przed nami duże wyzwanie związane z modernizacją / remontem wagonów Skoda 19T. Te pojazdy wchodzą już w fazę naprawy głównej. Wiemy, że na pewno musimy się pochylić nad kwestią wózków w tych tramwajach i to zagadnienie będzie warunkowało sposób i zakres prac. Trudno w tym momencie mówić, jakie rozwiązania techniczne będziemy chcieli zastosować, żeby wózki w tych wagonach nie były tak uciążliwe w eksploatacji, ale jest to dla nas priorytet w zakresie tego remontu.

Przejdźmy do autobusów. Kiedy powinniście odebrać pierwsze elektrobusy od Mercedesa?

Pierwsze z 13 przegubowych autobusów od Mercedesa ma do nas dotrzeć we wrześniu bieżącego roku. Będą to nasze pierwsze autobusy elektryczne, tak więc jesteśmy ciekawi tego, jak sprawdzą się one w naszym mieście. W tym celu dostosowujemy obecnie naszą zajezdnię autobusową w ten sposób, żeby była ona w stanie przyjąć najnowsze pojazdy oraz zapewniać ich dobrą eksploatację.

Oczywiście to nie jest nasze ostatnie słowo, bowiem w ramach kolejnego naboru do programu ZTP staramy się o dofinansowanie zakupu 21 nowych autobusów zeroemisyjnych, elektrycznych, bądź wodorowych.

Jak z Waszej perspektywy, jako przewoźnika, wygląda obecna sytuacja jeśli chodzi o rodzaje napędu i to, w jakie autobusy inwestować? Mam na myśli napęd elektryczny, gazowy, konwencjonalny lub też wodorowy?

Ustawa o elektromobilności wymusza na nas inwestowanie w autobusy zeroemisyjne, które niestety wiążą się z dużym wydatkiem. Jeśli sytuacja gospodarcza nieco się ustabilizuje, a ceny paliw i komponentów wrócą do poziomu sprzed rosyjskiej agresji w Ukrainie, to zdecydowanie najbardziej opłacalne, będzie inwestowanie w autobusy konwencjonalne. W sytuacji braku zewnętrznego dofinansowania to wodór jest zdecydowanie najdroższym rozwiązaniem, elektrobusy i gazowce są nieco tańsze, ale nadal w porównaniu z autobusami spalinowymi jest to po prostu drogie rozwiązanie. Musimy też pamiętać, że autobusy konwencjonalne, z wyśrubowaną normą emisji Euro VI (tylko takich używamy już we Wrocławiu), naprawdę emitują bardzo mało szkodliwych substancji i w tym aspekcie nie są one szkodliwe dla środowiska.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław testuje autobus hybrydowy na trasie podmiejskiej

Przestrzeń

Wrocław testuje autobus hybrydowy na trasie podmiejskiej

Redakcja/inf. pras. 09 listopada 2023

MPK Wrocław modernizuje zajezdnie dla tramwajów

Przestrzeń

MPK Wrocław modernizuje zajezdnie dla tramwajów

Bartosz Chochołowski/wroclaw.pl 11 października 2023

Wrocław. Koniec remontu na skrzyżowaniu Świdnickiej i Piłsudskiego

Komunikacja

We Wrocławiu ruszyła nowa linia autobusowa na lotnisko

Mobilność

We Wrocławiu ruszyła nowa linia autobusowa na lotnisko

Redakcja/inf. pras. 02 października 2023

Bartłomiej „Skrzynia” Skrzyński patronem wrocławskiego tramwaju

Przestrzeń

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Przestrzeń

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Paulina Falkiewicz 30 sierpnia 2023

Zobacz również:

Wrocław testuje autobus hybrydowy na trasie podmiejskiej

Przestrzeń

Wrocław testuje autobus hybrydowy na trasie podmiejskiej

Redakcja/inf. pras. 09 listopada 2023

MPK Wrocław modernizuje zajezdnie dla tramwajów

Przestrzeń

MPK Wrocław modernizuje zajezdnie dla tramwajów

Bartosz Chochołowski/wroclaw.pl 11 października 2023

Wrocław. Koniec remontu na skrzyżowaniu Świdnickiej i Piłsudskiego

Komunikacja

We Wrocławiu ruszyła nowa linia autobusowa na lotnisko

Mobilność

We Wrocławiu ruszyła nowa linia autobusowa na lotnisko

Redakcja/inf. pras. 02 października 2023

Bartłomiej „Skrzynia” Skrzyński patronem wrocławskiego tramwaju

Przestrzeń

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Przestrzeń

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Paulina Falkiewicz 30 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5