– Mamy analizy, które wskazują, że równie atrakcyjnym rozwiązaniem jak elektrobusy, jest zakup autobusów gazowych. Rozmawiamy z PGNiG, które jest bardzo aktywne, by przekonać nas do tego – mówi nowy prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder po unieważnieniu konkursu NCBR na autobus elektryczny.
W ramach konkursu zwycięzca miał zbudować ponad tysiąc autobusów i sprzedać je polskim miastom. Wrocław zadeklarował kupno 50 elektrobusów, z czego 24 przegubowych.
Jakub Dybalski, Transport–Publiczny.pl: Co oznacza fiasko konkursu NCBR na polski autobus elektryczny dla Wrocławia?
Krzysztof Balawejder, szef MPK Wrocław: Będziemy niedługo rozmawiać w Warszawie z NCBR i zobaczymy, co Centrum planuje. Wszystkiego się dowiemy.
Czy to jakoś może przeszkodzić Wrocławiowi w wymianie autobusów na elektryczne?
Będziemy zastanawiać się między dwoma wariantami. Pierwszym są elektrobusy. Ale mamy analizy, które wskazują, że równie atrakcyjnym rozwiązaniem jest zakup autobusów gazowych. Rozmawiamy z PGNiG, które jest bardzo aktywne, by przekonać nas do tego rozwiązania. Jest gotowe nawet postawić na własny koszt stację tankowania w zajezdni. Podobną stację uruchomiono właśnie na jednej z zajezdni w Warszawie.
Mam świadomość, że rynek autobusów elektrycznych jest na razie na tyle w fazie „dziecięcej”, że łatwo popełnić poważne błędy. Czekam, aż duzi producenci pokażą swoje rozwiązania, np. Mercedes w zakresie baterii, które mogą w znacznym stopniu zmienić sytuację. Naprawdę czasem lepiej poczekać rok, dwa i potem korzystać ze sprawdzonych rozwiązań, niż próbować czegoś nieznanego.
Ale nie oznacza to, że zamiast elektrobusów będą gazowce?
Niekoniecznie. To jedna z możliwości. Pamiętajmy, ze w przypadku elektrobusów kosztu zakupu są jednak dużo wyższe. Ale w tym przypadku uczestniczymy w programie CUPT, gdzie w zakupie elektrobusów pomagają środki unijne i z tego chcemy skorzystać. Jeszcze w tym roku będziemy testować elektrobus od Solarisa. Mamy obok fabrykę Volvo. Mamy wiele możliwości, tylko ostatecznie wszystko powinno się spiąć w rachunku ekonomicznym.