W stolicy trwa wielka przebudowa Warszawy Zachodniej, ale jednocześnie prowadzone są przygotowania do kolejnych etapów związanych z przebudową linii średnicowej. Jak mówił w Radiu Warszawa Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, do końca roku gotowa będzie dokumentacja projektowa dla Warszawy Wschodniej. Przetarg miałby zostać ogłoszony w przyszłym roku, by prace wystartowały w 2024 r. Przebudowa linii średnicowej ma zakończyć się w 2027 r.
Pierwszym zasadniczym etapem modernizacji linii średnicowej jest przebudowa
stacji Warszawa Zachodnia. Jak przypomniał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, który był gościem
audycji Runda Pytań w Radiu Warszawa, umowa na przebudowę stacji została podpisana w lipcu 2020 r. – Zrealizowano ok. 50% założonych prac. Wykonawca pracuje w pełnym zakresie przez całą dobę – to ok. 700 osób, setki maszyn. Mam nadzieję, że termin – koniec roku 2023 – będzie dotrzymany. Zachęcam do oglądania postępu prac. Jest niesamowity – podkreśla prezes Merchel.
Obecnie trwa opracowywane dokumentacji dla stacji Warszawa Wschodnia. – Jesteśmy na końcowym etapie. Zakładamy, że do końca roku zakończy się projektowanie, a I poł. roku 2023 r. upłynie pod znakiem uzyskiwania pozwoleń i decyzji środowiskowej. Chcemy ogłosić przetarg na prace w II połowie 2023 r. na Warszawę Wschodnią, by w 2024 r. – po zakończeniu prac na Warszawie Zachodniej – wejść na przebudowę stacji i przesuwać się w stronę Warszawy Centralnej – wyjaśnia prezes.
Jak dodaje, teraz w dokumentacji projektowej Warszawy Wschodniej zostaną dokonane pewne korekty w związku z
porozumieniem ws. tunelu Trasy Tysiąclecia. – Od prawie trzech lat namawialiśmy władze Warszawy. Rozumiem, że były obawy związane z finansowaniem. Zostawmy historię, ważne, żeby było to zrealizowane – mówi Merchel. Jak dodaje, aktualizacja dokumentacji umożliwi późniejszą jednoczesną realizację przebudowy układu torowego stacji i tunelu drogowo-tramwajowego. Za zmianę projektu zapłaci samorząd Warszawy, natomiast późniejszą budowę wiaduktu kolejowego sfinansują PKP PLK.
Ireneusz Merchel wskazuje jednak, że nie ma jeszcze porozumienia ws. wszystkich punktów styku kolei i miasta. Na końcowym etapie mają być uzgodnienia ws.
Towarowej i ronda Dmowskiego (oraz znajdujących się tam przejść podziemnych). – Wyprzedzamy miasto w pozyskiwaniu funduszy, ale jestem przekonany, że dla dobra mieszkańców te rozmowy zakończą się sukcesem – mówi prezes. – Niestety,
łącznik ze stacji Śródmieście w kierunku metra zakończymy ścianą przez patelnią. Miasto realizuje własny projekt. Warszawa ma jeszcze czas na pozyskanie finansowania, gdyż będziemy tam z pracami za 3-4 lata – mówi Merchel.
Obecnie, w związku z przebudową Warszawy Zachodniej, liczba przejeżdżających pociągów przez centrum Warszawy została zmniejszona z 1200 do 700-800 na dobę. Podróżni muzą się szykować na dalsze utrudnienia. – Jednym z najbardziej newralgicznych momentów będzie odbudowa tunelu między Powiślem a Śródmieściem. Mamy tam dwie nitki tunelu: z lat 20. i powojenną. Ta druga jest w znacznie gorszym stanie. Będziemy musieli zamykać te tunele – w cyklu rocznym bądź półrocznym. Ruch nie będzie zatrzymany, ale siłą rzeczy pociągów będzie o połowę mniej – mówi Ireneusz Merchel. Jednocześnie PKP PLK rozważają wariant, by część pociągów mogła dojeżdżać dalej – np. do przystanku Warszawa Powiśle. Większe utrudnienia przyniesie remont odcinka od Warszawy Centralnej w kierunku Zachodniej. Konieczne będzie zerwanie płyty parkingu i odkrycie torów. – Być może ruch zostanie całkowicie wstrzymany na 2-3 miesiące. Prawdopodobnie nastąpi w wakacje 2025 r. – mówi prezes.
W sumie utrudnienia potrwają kilka lat – zarządca infrastruktury postanowił rozłożyć je w czasie, by całkowicie na dłużej nie paraliżować ruchu. – Harmonogram przewiduje, że do końca 2027 r. będą trwały prace przy przebudowie linii średnicowej, ale pełną efektywność – po uzyskaniu zgód i zakończeniu procesu certyfikacji – osiągniemy w 2028 r. W wyniku pra radykalnie wzrośnie liczba pociągów – o 50% w ruchu podmiejskim i o 30% w ruchu dalekobieżnym. Wzrośnie też prędkość – mówi prezes.
Szef PKP PLK przypomina zarazem o master planie dla Warszawskiego Węzła Kolejowego, który
zakłada dobudowę torów na każdej linii wylotowej dla rozdzielenia ruchu podmiejskiego i dalekobieżnego. Obecnie trwają roboty na odcinku
Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer, a niedługo ogłoszony ma zostać przetarg na odcinek do Otwocka. Wykonywana jest dokumentacja dla linii w kierunku Tłuszcza czy Legionowa. – Za 10-12 lat ruch pociągów w Warszawie powinien wzrosnąć. Również w ramach master planu chcemy opracować
planistyczne studium dodatkowej linii średnicowej od Warszawy Wileńskiej w kierunku Centrum – konkluduje prezes.