W Warszawie – wg stanu na 7 września – znajduje 38 Hyundaiów, z czego 24 może wozić pasażerów (w tym 23 typu 140N i jeden 141N). W drodze do Polski jest sześć pojazdów (pięć 140N i jeden 141N). – Nie podzielam poglądu o wolnych dostawach. Pojazdy znajdują się już powszechnie w eksploatacji, coraz lepiej więc widzimy, jak się sprawują. Nie widzę istotnych problemów – komentuje Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Witold Urbanowicz, Transport Publiczny: Pojawiają się opinie, że dostawy Hyundaiów przebiegają powolnie. Na jakim etapie jesteśmy z realizacją kontraktu?
Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich: Nie podzielam poglądu o wolnych dostawach. Rzeczywiście wcześniej, z powodu pandemii covidu, w I poł. 2020 r. wystąpiły w Korei spore utrudnienia związane z lockdownami i zaburzeniami we frachcie. Zgodnie z polskim prawem w takiej sytuacji ciężar odpowiedzialności jest przenoszony na zamawiającego. Uznaliśmy te opóźnienia jako siłę wyższą i harmonogram uległ wydłużeniu o 5,5 miesiąca.
Mogło też powstać wrażenie, że sprawy idą wolno z uwagi na homologację i przygotowanie pojazdów do ruchu, ale to już za nami. Zamówienie jest realizowane zgodnie z harmonogramem. Odbiór kolejnych pojazdów jest szybszy i prostszy. W Warszawie jeździ ponad 20 nowych tramwajów, z tygodnia na tydzień te liczby zmieniają się.
Jak sprawdzają się tramwaje? Czy pozytywne wrażenia z początku eksploatacji utrzymują się?
Pojawiały się oczywiście pewnie niedoskonałości, ale to proste i drobne kwestie. Nie widzę natomiast żadnych istotnych i poważnych problemów. Wszystkie tramwaje, przejmowane na stan spółki, są dokładnie sprawdzane. Pojazdy znajdują się już powszechnie w eksploatacji, coraz lepiej więc widzimy, jak się sprawują. Tramwaje są ciche, sprawne, trzymają zadane pobory energii. Nie ma problemów z ich przejazdem na żadnym odcinku stołecznej sieci – nie występują problemy ze skrajnią. Czy w związku z sytuacją na rynku nie ma ryzyka, że wartość kontraktu wzrośnie?
Nie ma co ukrywać, że cena, którą zapłaciliśmy, jest na dzisiejsze standardy niska. Producent wysuwa szereg roszczeń finansowych, z uwagi na podnoszony wzrost kosztów. Na dziś nie widzimy jednak podstaw do waloryzacji sumy kontraktowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.