Przy okazji prezentacji nowego tramwaju Moderus Beta, który pojawił się w Grudziądzu w czerwcu tego roku, mieliśmy okazję porozmawiać o rozwoju sieci tramwajowej w tym mieście z jego włodarzem, Maciejem Glamowskim. Poruszyliśmy wątek gruntownego remontu całej sieci, a także wejścia do służby najnowszych wagonów tramwajowych.
Ostatnio do Grudziądza
dotarł pierwszy nowy tramwaj Moderus Beta. Odbyła się także jego
prezentacja na grudziądzkim rynku. Przy tej okazji porozmawialiśmy dłużej z włodarzem miasta, Maciejem Glamowskim. Dziś publikujemy pierwszą część wywiadu, poświęconą remontom sieci tramwajowej i nowym wagonom tramwajowym z Modertransu. Kolejne części naszej rozmowy ukażą się wkrótce.
Jakub Rösler, Transport-publiczny.pl: Jak idzie modernizacja torowisk na południu miasta i kiedy poszczególne odcinki objęte remontami mają zostać oddane do użytku?
Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza: Modernizacja sieci tramwajowej w Grudziądzu to nasza inwestycja strategiczna, na którą zdobyliśmy ogromne dofinansowanie unijne wynoszące ponad 100 milionów złotych. W ramach tego projektu modernizujemy naszą sieć, ale także zakupiliśmy cztery nowe tramwaje, z czego jeden z nich już dotarł do naszego miasta. Jeszcze nie porusza się po naszych torach, lecz niebawem się pojawi. Modernizacja torowisk została podzielona na trzy odcinki. Pierwszy odcinek to jest fragment od pętli na osiedlu Rządz do ulicy Wiejskiej, ten fragment został już praktycznie wykonany, a za pracę odpowiadała krakowska firma ZUE. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej współpracy ponieważ całość prac została wykonana w terminie.
W tej chwili trwają prace na dwóch kolejnych odcinkach, a więc na odcinku od ulicy Wiejskiej do ulicy Laskowickiej, za to odpowiada firma MTM z Trójmiasta, prace też idą zgodnie z harmonogramem, a ostatnim odcinkiem jest ten na ulicy Toruńskiej, który jest najtrudniejszym fragmentem z racji chociażby na bardzo ścisłą zabudowę i infrastrukturę podziemną. W tym miejscu mamy niewielkie opóźnienie, ale liczę, iż zaległości zostaną nadrobione i że inwestycja zakończy się zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Za ten ostatni odcinek, na ulicy Toruńskiej, odpowiada firma Strabag.
JR: Na kiedy planowane jest zakończenie wszystkich remontów, zarówno odcinka na ulicy Toruńskiej jak i fragmentu od Wiejskiej do Laskowickiej?
MG: Wszystkie prace chcielibyśmy ukończyć w okolicach października, tak aby te nowe wozy tramwajowe, które będą sukcesywnie zjeżdżały do Grudziądza, mogły się pojawić już na tych wyremontowanych fragmentach torowisk. Trzeba też pamiętać, iż w latach wcześniejszych miasto wyremontowało inny fragment sieci tramwajowej, na odcinku od alei 23 stycznia w kierunku pętli w Tarpnie, co także było możliwe dzięki funduszom unijnym. Ukończenie obu tych inwestycji spowoduje, iż praktycznie na całej trasie jednej z naszych linii tramwajowych będziemy mieli zmodernizowaną infrastrukturę tramwajową. Modernizacja dotyczy torów, ale także budowy stacji zasilania, no i tak jak wspominałem wcześniej, w Grudziądzu po wielu latach pojawią się wreszcie w części niskopodłogowe tramwaje.
JR: Przechodząc do kwestii taboru tramwajowego, a dokładniej czterech nowych wagonów, jakie zakupiliście Państwo w zeszłym roku. Pierwszy z nich jest już w mieście, dlatego pytanie, kiedy ma on wejść do liniowej służby, a także kiedy do miasta mają dotrzeć pozostałe trzy nowe wagony?MG: Ten wagon był na testach i na homologacjach w Łodzi, a firmą, która go wyprodukowała jest Modertrans z Poznania. Tramwaj przechodzi aktualnie próby na naszej sieci i jak tylko zostaną one ukończone z dobrym skutkiem, a także gdy wyszkolimy personel do obsługi nowych pojazdów, wtedy zapewne uda się wprowadzić pierwszy tramwaj Moderus Beta do regularnej służby. Natomiast trzy pozostałe wagony z zeszłorocznego zamówienia powinny dotrzeć do nas w kolejnych miesiącach tego roku.
Fot. UM Grudziądz