Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Prezydent Radomia: Tramwaj dobrym pomysłem, ale nie stać nas

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-01-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Prezydent Radomia: Tramwaj dobrym pomysłem, ale nie stać nas
fot. Rafał T / fotopolska.eu, lic. CC BY-SA 3.0.Dworzec kolejowy w Radomiu
W Radomiu nie milknie dyskusja na temat możliwości budowy tramwaju, podnoszonej przez społeczników. Teraz głos zabrał Radosław Witkowski, prezydent miasta. – W chwili obecnej nie ma możliwości podjęcia się realizacji projektu budowy linii tramwajowej w Radomiu, bowiem musielibyśmy jej koszt w całości pokryć z własnego budżetu. Nie stać nas – przekonuje włodarz Radomia.

Dyskusja o tramwaju w Radomiu jest już prowadzona od kilkudziesięciu lat. Ostatnią jej odsłoną jest debata, zainicjowana przez Radomskie Towarzystwo Naukowe. Zgodnie z podnoszonym przez nich pomysłem linia miałaby połączyć, przez centrum Radomia, Józefów z Prędocinkiem, tworząc oś z północy na południe miasta.

Teraz do dyskusji włączył się Radosław Witkowski, prezydent miasta, który o idei wypowiada się… pozytywnie. – Podzielam opinię, że powstanie linii tramwajowej w Radomiu stanowiłoby istotny element układu komunikacyjnego miasta. Uważam, że byłby to bardzo ważny czynnik miastotwórczy – przekonuje Witkowski. To spora odmiana, bowiem poprzednie władze były mocno sceptyczne.

Ciepłe słowa nie przybliżają jednak Radomia do realizacji tramwaju. Prezydent w tej kwestii rozwiewa wszelkie wątpliwości. – W chwili obecnej nie ma możliwości podjęcia się realizacji projektu budowy linii tramwajowej w Radomiu, bowiem musielibyśmy jej koszt, sięgający kilkuset milionów złotych, w całości pokryć z własnego budżetu. Nie stać nas na to – przekonuje Radosław Witkowski.

Przeszkodą, jak podkreślają władze miasta, jest brak możliwości skorzystania ze środków unijnych. – Dokładnie to sprawdziłem zaraz po objęciu funkcji prezydenta Radomia. Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego w ogóle nie przewiduje możliwości finansowania budowy linii tramwajowych, natomiast Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 dopuszcza możliwość dofinansowania takich inwestycji wyłącznie w 13 miastach wojewódzkich (bez miast Polski Wschodniej). W kategorii tej Radom się nie mieści – przekonuje Witkowski.

Nadmienić przy tej okazji należy, że tramwaj miał szansę zostać wpisany do Kontraktu Terytorialnego, czyli umowy samorządu wojewódzkiego z rządem. Poprzednie władze Radomia jednak wyraźnie oponowały. W tej sytuacji trudno dziwić się, że i w Regionalnym Programie Operacyjnym taka inwestycja nie znalazła się.

Jak podkreśla prezydent, dyskusja na temat potrzeby i zasadności funkcjonowania tramwaju – mimo atrakcyjności wizji – pozostaje na razie w sferze teorii. – Powrót do dyskusji na ten temat będzie możliwy, kiedy pojawią się realne szanse sfinansowania budowy linii tramwajowej w Radomiu ze źródeł zewnętrznych – dodaje prezydent, choć to wydaje się niezbyt realną perspektywą.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Ruszyła kolejna duńska sieć tramwajowa – w Odense

Przestrzeń

Korea: Czy dojdzie do renesansu tramwajów?

Komunikacja

Korea: Czy dojdzie do renesansu tramwajów?

Roman Czubiński 27 sierpnia 2020

Tramwaj w Radomiu? Prestiż, ale i koszty

Komunikacja

Tramwaj w Radomiu? Prestiż, ale i koszty

Witold Urbanowicz 14 stycznia 2014

RTN: Dla prezydenta Radomia tramwaj to nic nowego

Prawo & Finanse

RTN: Dla prezydenta Radomia tramwaj to nic nowego

Jakub Dybalski 19 listopada 2013

Tramwaj w Radomiu. Którędy ma prowadzić trasa?

Przestrzeń

Tramwaj w Radomiu. Którędy ma prowadzić trasa?

Jakub Dybalski 18 listopada 2013

Zobacz również:

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Ruszyła kolejna duńska sieć tramwajowa – w Odense

Przestrzeń

Korea: Czy dojdzie do renesansu tramwajów?

Komunikacja

Korea: Czy dojdzie do renesansu tramwajów?

Roman Czubiński 27 sierpnia 2020

Tramwaj w Radomiu? Prestiż, ale i koszty

Komunikacja

Tramwaj w Radomiu? Prestiż, ale i koszty

Witold Urbanowicz 14 stycznia 2014

RTN: Dla prezydenta Radomia tramwaj to nic nowego

Prawo & Finanse

RTN: Dla prezydenta Radomia tramwaj to nic nowego

Jakub Dybalski 19 listopada 2013

Tramwaj w Radomiu. Którędy ma prowadzić trasa?

Przestrzeń

Tramwaj w Radomiu. Którędy ma prowadzić trasa?

Jakub Dybalski 18 listopada 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5