Przez dwie kadencje z rzędu priorytetem prezydenta Wrocławia była przebudowa układu komunikacyjnego. Od kilku jednak lat władze miasta przesuwają akcent prowadzonych inwestycji z dróg na szeroko rozumianą mobilność. – Nowe szersze drogi nie rozładują w mieście korków, bo walka z nimi nie może przypominać zwalczania otyłości poprzez popuszczanie pasa – mówi prezydent Rafał Dutkiewicz.
Paweł Wrabec,„RynekInfrastruktury.pl”: Jest Pan prezydentem Wrocławia od 2002 roku. Od tego czasu władze miasta zainwestowały w remonty ulic i budowę nowych dróg aż 3 mld zł. Skąd taki rozmach?
Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia: Zanim zostałem prezydentem przeprowadziliśmy bardzo dokładane badania opinii publicznej, które pokazały, że dla wrocławian najistotniejszą kwestią jest przebudowana układy komunikacyjnego miasta. Proces modernizacji układu drogowego tj. zarówno jego rozbudowy, jak i przebudowy oraz remontów poszczególnych ulic we Wrocławiu został rozpoczęty wcześniej, ale postępował wolno z powodu zbyt skąpych zasobów kasy miasta. Prace przyspieszyły dzięki przygotowaniom do mistrzostw piłkarskich EURO 2012 i finansowemu wsparcia ze strony Brukseli w ramach perspektywy na lata 2007-2013. Udało się zrealizować szereg inwestycji o strategicznym znaczeniu.
Jakie konkretnie ma Pan na myśli?
- Wielkim osiągnięciem nie tyle moim, co wielu innych osób było skoordynowanie inwestycji miejskich z inwestycjami drogowymi państwa. Owocem tego lobbingu i dobrej współpracy jest Obwodnica Autostradowa Wrocławia. Dzięki unijnym dofinansowaniu zostały zbudowane kolejne odcinki wrocławskiej Obwodnicy Śródmiejskiej, powstała droga prowadząca do Nowego Portu Lotniczego oraz główne trasy zbiorcze w kierunku zachodnich dzielnic miasta.
Czy infrastruktura drogowa wciąż stanowi we Wrocławiu priorytet?
- Celowo mówię nie o remontach dróg, ale przebudowie układu komunikacyjnego. Już ponad dekadę temu zdawaliśmy sobie sprawę, że nowe szersze drogi nie rozładują w mieście korków, bo walka z nimi nie może przypominać zwalczania otyłości poprzez popuszczanie pasa. Przeprowadzono dziesiątki remontów ulic poprawiając nie tylko ich stan techniczny. W wielu wypadkach drogi przebudowano pod względem funkcjonalnym, co stworzyło znacznie lepsze warunki do rozwoju komunikacji publicznej. Od kilku lat przesuwamy akcent z dróg na szeroko rozumianą mobilność. I to ona bez wątpienie przez najbliższe dwie kadencje powinny być priorytetem. Co nie oznacza, że inwestycji drogowych nie będzie. Wręcz przeciwnie, kilka zamierzamy szybko zrealizować, zwłaszcza, że będą to inwestycje ważne dla poprawy mobilności mieszkańców.
Ma Pan na myśli dokończenie Autostradowej Obwodnicy we wschodniej części miasta?
- Tak. Zobowiązaliśmy się sfinansować budowę tego odcinka, biegnącego w granicach miasta. Wrocław liczy 700 tys. mieszkańców, ale ok. 250 tys. mieszka na jego przedmieściach, a sporo z nich po stronie wschodniej, gdzie obwodnicy jeszcze nie ma. Jeśli dokończymy wschodni odcinek AOW powstanie ring podobny do tych, które znamy z niemieckich miast. Z tą inwestycją wiąże się kolejna – po to by samochody mogły dostać się do AOW – zbudujemy Aleję Wielkiej Wyspy, drogę dojazdową z nową przeprawą mostową biegnącą przez Biskupin. Poprawi się też dojazd od zachodniej strony, gdyż tam już niebawem ruszamy z budową obwodnicy Leśnicy.
A nie obawia się Pan, że dzięki tym ułatwieniom jeszcze więcej wrocławian będzie korzystać z samochodu, przed chwilą mówił Pan, że jest świadomy skutków popuszczania pasa?
- Domknięcie ringu rozśrodkuje ruch. Spowoduje, że kierowcy którzy nie muszą wjeżdżać do śródmieścia, będą je omijać korzystając ze zjazdu zapewniającego najszybszy dojazd. Już teraz dzięki niedomkniętej obwodnicy udało się ruch w centrum zredukować o 25 proc. Po domknięciu ringu ten efekt się zwiększy. Mam jednak inną obawę, z którą już podzieliłem się z przedstawicielami administracji państwowej. Otóż gdy ring wokół Wrocławia się wreszcie domknie ruch tranzytowy znacząco się zwiększy, co spowoduje, że wjazd do miasta na A4 się zakorkuje. W tym miejscu autostrada powinna być poszerzona, zwłaszcza, że była wykonana w trybie remontowym, co sprawia że jest pozbawiona pobocza i w rezultacie węższa niż powinna.
To pierwsza część wywiadu, który został opublikowany w serwisie "Rynek Infrastruktury". Druga już wkrótce.
Prezydent Wrocławia został wyróżniony przez redakcję portalu "RynekInfrastruktury.pl" za dotychczasowe dokonania na rzecz polskiej infrastruktury. Wyróżnienie zostanie wręczone podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Organizatorem jest stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.