Partnerzy serwisu:
Komunikacja

"Priorytety" Tramwajów Warszawskich na ten rok

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
31-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
"Priorytety" Tramwajów Warszawskich na ten rok
fot. UM Warszawa / aut. Ewelina Lach
Usprawniają ruch, rozluźniają korki, pomagają oszczędzać rocznie setki tysięcy złotych – priorytety to coraz częściej stosowane rozwiązanie w dużych miastach. Warszawa jest pod tym względem stosunkowo nowoczesna, stawiając na rozwiązania postępowe, jak systemy oparte o GPS i przetwarzanie danych w chmurze. Jakie plany ma w tym względzie na 2025 rok?

Obecnie priorytet dla tramwajów w Warszawie funkcjonuje na aż 231 skrzyżowaniach, co stanowi ok. 76% skrzyżowań z sygnalizacją świetlną i ruchem tramwajowym. Liczba ta w ostatnich latach znacząco wzrosła. W roku 2021 Tramwaje Warszawskie podawały ich liczbę w wysokości zaledwie 160. Widać zatem dynamiczny rozwój w tej kwestii.

Przyszłościowe rozwiązania

Tramwaje Warszawskie jako jedyne w Polsce i jedne z niewielu na świecie w ogóle stawiają na stosowanie przy budowie priorytetów tramwajowych rozwiązania oparte o GPS i przetwarzanie danych w chmurze. Spółka odchodzi stopniowo od technologii wymagającej prowadzenia przewodów pod ziemią na rzecz tzw. wirtualnej lokalizacji GPS. Jeszcze niedawno instalacja „zielonej fali” oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu oznaczał inwestycję kilkuset tysięcy złotych. Wymagało to również budowy podziemnych instalacji, a nawet rozkopywania ulic. Teraz prace instalacyjne ograniczają się do samego skrzyżowania, co przynosi miastu spore oszczędności w postaci nawet kilkuset tysięcy złotych na jednym skrzyżowaniu.

Jednocześnie po obniżeniu zużycia energii, priorytety tramwajowe to także większa korzyść dla środowiska. Badanie przeprowadzone przez Tramwaje Warszawskie wykazało, że gdy włączono priorytet na ul. Marymonckiej, zużycie energii przez tramwaje spadło na tym odcinku o 13 procent. Ogólnie rzecz biorąc tylko na jednej linii tramwajowej spółka oszczędza dzięki priorytetom w ciągu roku około 70 tys. zł.

Warszawa bez przerwy inwestuje w udogodnienia tego typu i modernizacje. Jeszcze w minionym roku Tramwaje Warszawskie prowadziły przetarg w dwóch częściach na dostawę i wdrożenie systemu sterowania ruchem z priorytetem dla tramwajów w Warszawie na skrzyżowaniach z al. Krakowską i z ul. Powstańców Śląskich. Usługę wykonają, najprawdopodobniej jeszcze w tym roku, dwie firmy: Traffic Polska i Swarco Poland.

Gdzie kolejne priorytety?

W związku z ciągle rozwijającymi się w ostatnich latach liniami tramwajowymi w Warszawie, wzrasta również zapotrzebowanie na priorytety w obrębie starych i nowopowstałych skrzyżowań. Tramwaje Warszawskie mają na rok 2025 konkretne plany.

– Przewidujemy wdrożenie priorytetów dla tramwajów na ciągu ul. Puławskiej, na skrzyżowaniu ul. Obozowa / ul. Deotymy, na skrzyżowaniu al. Krakowska / ul. Hynka oraz kontynuację prac nad wdrożeniem priorytetów w ciągu ul. Powstańców Śląskich (od pętli Nowe Bemowo w kierunku północnym modernizacja systemu sterowania ruchem z 2006 roku) oraz rozpoczęcie prac nad wdrożeniem priorytetu na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskie / ul. Żelazna – informuje Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich i dodaje: – Po zakończeniu budowy Wilanowa i wdrożeniu stałej organizacji ruchu – również i na tej trasie będzie priorytet.

Warto wspomnieć, że priorytety dla tramwajów to zaledwie mała część wszystkich planów Tramwajów Warszawskich na ten rok. Miasto przewiduje również liczne remonty, modernizacje, kontynuację rozwoju i nowe trasy.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaj do Dworca Zachodniego – duże zmiany na Grójeckiej

Komunikacja

Tramwaj do Dworca Zachodniego – duże zmiany na Grójeckiej

Paulina Piziorska 30 stycznia 2025

Wrocław. Tramwaje wracają na Leśnicę

Komunikacja

Wrocław. Tramwaje wracają na Leśnicę

Jakub Rösler 12 maja 2022

W Bydgoszczy trwa przebudowa torowiska na Perłowej

Komunikacja

W Bydgoszczy trwa przebudowa torowiska na Perłowej

Redakcja/inf. pras. 19 kwietnia 2022

Szczecin. Na Roosvelta w odwrotnym kierunku

Komunikacja

Szczecin. Na Roosvelta w odwrotnym kierunku

Redakcja/inf. pras. 15 kwietnia 2022

Toruń. Kolejne torowisko do remontu

Komunikacja

Toruń. Kolejne torowisko do remontu

Redakcja/inf. pras. 15 kwietnia 2022

Zobacz również:

Tramwaj do Dworca Zachodniego – duże zmiany na Grójeckiej

Komunikacja

Tramwaj do Dworca Zachodniego – duże zmiany na Grójeckiej

Paulina Piziorska 30 stycznia 2025

Wrocław. Tramwaje wracają na Leśnicę

Komunikacja

Wrocław. Tramwaje wracają na Leśnicę

Jakub Rösler 12 maja 2022

W Bydgoszczy trwa przebudowa torowiska na Perłowej

Komunikacja

W Bydgoszczy trwa przebudowa torowiska na Perłowej

Redakcja/inf. pras. 19 kwietnia 2022

Szczecin. Na Roosvelta w odwrotnym kierunku

Komunikacja

Szczecin. Na Roosvelta w odwrotnym kierunku

Redakcja/inf. pras. 15 kwietnia 2022

Toruń. Kolejne torowisko do remontu

Komunikacja

Toruń. Kolejne torowisko do remontu

Redakcja/inf. pras. 15 kwietnia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5