Usprawniają ruch, rozluźniają korki, pomagają oszczędzać rocznie setki tysięcy złotych – priorytety to coraz częściej stosowane rozwiązanie w dużych miastach. Warszawa jest pod tym względem stosunkowo nowoczesna, stawiając na rozwiązania postępowe, jak systemy oparte o GPS i przetwarzanie danych w chmurze. Jakie plany ma w tym względzie na 2025 rok?
Obecnie priorytet dla tramwajów w Warszawie funkcjonuje na aż 231 skrzyżowaniach, co stanowi ok. 76% skrzyżowań z sygnalizacją świetlną i ruchem tramwajowym. Liczba ta w ostatnich latach znacząco wzrosła. W roku 2021 Tramwaje Warszawskie podawały ich liczbę w wysokości zaledwie 160. Widać zatem dynamiczny rozwój w tej kwestii.
Przyszłościowe rozwiązaniaTramwaje Warszawskie jako jedyne w Polsce i jedne z niewielu na świecie w ogóle stawiają na stosowanie przy budowie priorytetów tramwajowych rozwiązania oparte o GPS i przetwarzanie danych w chmurze. Spółka odchodzi stopniowo od technologii wymagającej prowadzenia przewodów pod ziemią na rzecz tzw. wirtualnej lokalizacji GPS. Jeszcze niedawno instalacja „zielonej fali” oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu oznaczał inwestycję kilkuset tysięcy złotych. Wymagało to również budowy podziemnych instalacji, a nawet rozkopywania ulic. Teraz prace instalacyjne ograniczają się do samego skrzyżowania, co przynosi miastu spore oszczędności w postaci nawet kilkuset tysięcy złotych na jednym skrzyżowaniu.
Jednocześnie po obniżeniu zużycia energii, priorytety tramwajowe to także większa korzyść dla środowiska. Badanie przeprowadzone przez Tramwaje Warszawskie wykazało, że gdy włączono priorytet na ul. Marymonckiej, zużycie energii przez tramwaje spadło na tym odcinku o 13 procent. Ogólnie rzecz biorąc tylko na jednej linii tramwajowej spółka oszczędza dzięki priorytetom w ciągu roku około 70 tys. zł.
Warszawa bez przerwy inwestuje w udogodnienia tego typu i modernizacje. Jeszcze w minionym roku
Tramwaje Warszawskie prowadziły przetarg w dwóch częściach na dostawę i wdrożenie systemu sterowania ruchem z priorytetem dla tramwajów w Warszawie na skrzyżowaniach z al. Krakowską i z ul. Powstańców Śląskich. Usługę wykonają, najprawdopodobniej jeszcze w tym roku, dwie firmy: Traffic Polska i Swarco Poland.
Gdzie kolejne priorytety?W związku z ciągle rozwijającymi się w ostatnich latach liniami tramwajowymi w Warszawie, wzrasta również zapotrzebowanie na priorytety w obrębie starych i nowopowstałych skrzyżowań. Tramwaje Warszawskie mają na rok 2025 konkretne plany.
– Przewidujemy wdrożenie priorytetów dla tramwajów na ciągu ul. Puławskiej, na skrzyżowaniu ul. Obozowa / ul. Deotymy, na skrzyżowaniu al. Krakowska / ul. Hynka oraz kontynuację prac nad wdrożeniem priorytetów w ciągu ul. Powstańców Śląskich (od pętli Nowe Bemowo w kierunku północnym modernizacja systemu sterowania ruchem z 2006 roku) oraz rozpoczęcie prac nad wdrożeniem priorytetu na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskie / ul. Żelazna – informuje Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich i dodaje: – Po zakończeniu budowy Wilanowa i wdrożeniu stałej organizacji ruchu – również i na tej trasie będzie priorytet.
Warto wspomnieć, że priorytety dla tramwajów to zaledwie mała część wszystkich
planów Tramwajów Warszawskich na ten rok. Miasto przewiduje również liczne remonty, modernizacje, kontynuację rozwoju i nowe trasy.