fot. Marek Ślusarczyk (Tupungato), lic. CC BT-SA 4.0 Wikimedia commons
Niech transport zbiorowy będzie numerem jeden w dużych miastach, ale nie tylko on jest nam potrzebny – ocenił profesor Robert Tomanek, były rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Tomanek dopytywany, czy przyszłość mobilności miejskiej to transport publiczny, ocenił, że takie sformułowanie byłoby nadużyciem. – Niech transport zbiorowy będzie numerem jeden w dużych miastach, ale nie tylko on jest nam potrzebny. Mam wielki sentyment transportu zbiorowego i jest on nieodzowny, ale przyszłość transportu miejskiego to komunikacja niskoemisyjna, którą osiągamy poprzez rozwój transportu zbiorowego, ale również mobilność osobistą czy ruch rowerowy – przypomniał w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2023.
Tomanek ocenił, że „przede wszystkim trzeba zmienić sposób planowania miast, bo jeżeli będziemy postępowali tak, jak do tej pory, to transport zbiorowy będzie nieefektywny”. – Za chwilę miasta będą musiały przekazywać do firm dane o emisyjności, niebawem okaże się, że miasto źle zaplanowane przestrzennie jest niekonkurencyjne, bo firma, która lokuje tam działalność ma bardzo duże emisje pośrednie związane z dojazdem pracowników do biura – zauważył.
Dopytywany o przyszłość transportu Krzysztof Żuk, prezydent liczącego ponad 300 tysięcy mieszkańców Lublina, 9. miasta w Polsce pod względem liczby ludności, ocenił, że „perspektywa 2050 roku to fantastyka, a 2030 to kontynuacja tego, co miasta robią obecnie, a robią dużo”.
– W przypadku Lublina to będzie trzecia perspektywa unijna, w której będziemy lokować kolejne pieniądze w zeroemisyjny, obecnie bardziej wodorowy niż elektryczny transport. Lublin ma prawie 100 kilometrów trakcji trolejbusowej, co oznacza kolejne wyzwania. Na przykład szukamy partnera do tego, aby wykorzystać sieci trakcyjne do magazynowania energii – wyjaśnił.
Oszacował, że w Lublinie prawie 40 % transportu zbiorowego to transport zeroemisyjny. Miasto w coraz większym stopniu zamierza stawiać na autobusy wodorowe, jeżeli zostaną przewidziane źródła finansowania w Programie Polska Wschodnia, a na to się zanosi. – Najbliższych kilka lat to będzie okres dynamicznych zmian – powiedział Żuk, który Lublinem rządzi od 2010 roku.
Prezydent Koziego Grodu oszacował, że przed miastami spore wyzwania, ale też ryzyka. – Działamy obecnie w Lubelskim Obszarze Metropolitalnym, mając uchwały i plan zrównoważonego rozwoju staramy się doprowadzić do koordynacji działań planistycznych w 22 gminach, które chcemy połączyć wizją rozwoju transportu – wyjaśnił.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.