Projekt budowy buspasów między dwoma gdańskimi dzielnicami – Osową i Oliwą, został na razie wstrzymany. Gdański magistrat zakłada, że bardzo potrzebna inwestycja w ciągu ulicy Spacerowej zostanie zrealizowana w 2028 roku.
Obecnie przemieszczanie się pomiędzy zlokalizowaną powyżej Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego Osową a Oliwą odbywa się niemal wyłącznie po jednej drodze. To dwupasmowa ul. Spacerowa, która dawno już wyczerpała swoją przepustowość. Alternatyw brak, dlatego kilka lat temu w głowach urzędników zakiełkował pomysł budowy buspasów, który w godzinach szczytu możne skrócić czas podróży o połowę i więcej. Niestety, decyzja o podjęciu prac projektowych na razie została wstrzymana. Gdański magistrat pociesza jednak, że tylko na chwilę.
Wątpliwości mieszkańców Oliwy
- Mieszkańcy Oliwy wyrażają głębokie niezadowolenie z podjętej decyzji o budowie buspasów w wariancie, który zakłada ich powstanie po obu stronach ulicy (wcześniej zastanawiano się nad wariantem budowy wyłącznie jednego buspasa, uruchamianego za pomocą tablic zmiennej treści). - Proces konsultacji został przerwany w momencie zakończenia kadencji Rad Dzielnic, a mieszkańcy nie zostali poinformowani o dalszych etapach projektu - napisał Tomasz Strug, przewodniczący zarządu dzielnicy Oliwa.
Mieszkańcy, zdaniem przewodniczącego, mają obawy dotyczące tego, że budowa buspasów może negatywnie wpłynąć na jakość życia w dzielnicy. Dwa buspasy ich zdaniem mogą doprowadzić m.in. do dewastacji przyrody, zwiększenia hałasu i zanieczyszczenia powietrza. Już teraz wiadomo, że wybrany wariant z dwoma buspasami będzie wymagać wycinki ponad dwóch tysięcy drzew. Jest tak dlatego, że znaczna część 5,7 kilometrowego buspasa przechodzi przez obszary leśne.
Start projektowania wstrzymany "na chwilę"
Miasto zgodziło się na czasowe wstrzymanie prac projektowych, wskazując jednocześnie, że nowe zarządy dzielnic powinny zostać powołane na przełomie października i listopada br.
- Po otrzymaniu pisma od Zarządu Dzielnicy Oliwa, Miasto zdecydowało o wstrzymaniu działań dotyczących buspasów na ul. Spacerowej, ale jedynie do czasu ukonstytuowania się nowego zarządu dzielnicy. Kiedy ten zostanie powołany, odbędzie się spotkanie z przedstawicielami Rady Dzielnicy Oliwa. Po nim podjęte zostaną decyzje dotyczące dalszych kroków w sprawie buspasów – poinformował gdański magistrat. Efektem zaistnienia buspasu ma być skrócenie czasu przejazdu w porannym szczycie z Osowej do Oliwy do około 8 minuty z 25. Z Oliwy do Osowej w popołudniowym szczycie również będzie 8 minut, zamiast około 20 obecnych. Planuje się wzrost częstotliwości kursowania linii 169, 171 i 179 w taki sposób, by autobusy jeździły nawet co 7-8 minut.
Miasto zastanawia się też nad inwestycją w tunel pod Wzgórzem Pachołek i obszarem wysokich wzgórz. Połączył by on ul. Spacerową bliżej Osowej bezpośrednio dużym osiedlem mieszkaniowym na Żabiance. Inwestycja na pewno nie będzie jednak realizowana przed 2030 rokiem. Problemem są jej potężne koszty.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.