Wygląda na to, że w najbliższych miesiącach MPK Poznań rozpocznie użytkowanie kolejnego prototypowego tramwaju, a więc jednoczłonowego wagonu Moderus Gamma LF 05 AC. Prezes MPK, Krzysztof Dostatni przekazał nam, że wspomniany pojazd powinien wejść do ruchu liniowego w tym roku, lecz na razie nie wiadomo na jakiej linii mógłby kursować.
Poznański Modertrans poza produkcją seryjnych tramwajów z rodziny Beta czy Gamma wyprodukował również dwa wagony prototypowe, a więc niebieską Gammę LF 01 AC, o
której więcej pisaliśmy tutaj oraz
krótki, jednoczłonowy wagon Moderus Gamma LF 05 AC. Niebieska Gamma jest od dawna dzierżawiona przez MPK Poznań, a przewoźnik wykorzystuje ją w codziennym ruchu. W ostatnim czasie wagon można spotkać na linii nr 1, łączącej Franowo z Junikowem.
W przeciwieństwie do pierwszej, prototypowej Gammy, bordowy tramwaj do tej pory nie był użytkowany w regularnym ruchu z pasażerami, choć podczas ostatnich Katarzynek zorganizowanych przez MPK Poznań, był to z pewnością jeden z najchętniej oglądanych wagonów wystawionych na ekspozycji zlokalizowanej na Dworcu Zachodnim. Czy jednoczłonowa Gamma zabierze więc w końcu pasażerów na swój pokład?
– Jest to temat, który prędzej czy później zafunkcjonuje. Na razie nie mieliśmy możliwości wykorzystania tego tramwaju z racji zamknięć torowych, zwłaszcza patrząc na jego charakterystykę, a więc to, że jest wagonem pojedynczym. Jesteśmy jednak na dobrej drodze i temat ten powinien zostać sfinalizowany w tym roku – mówi nam Krzysztof Dostatni, prezes MPK Poznań.
Jednoczłonowa Gamma
jest tramwajem krótkim, bowiem pojazd ma niecałe 15 metrów długości. Wagon jest o około metr dłuższy w stosunku do pojedynczego tramwaju 105Na oraz Moderusa Alfa. W Poznaniu w ruchu liniowym (na liniach turystycznych zdarzają się pojedyncze kursy historycznego wagonu 105N - “szybkowca”) aktualnie nie użytkuje się pojedynczych składów “stopiątek” czy Alf, tak więc bordowa Gamma będzie najkrótszym tramwajem wożącym poznańskich pasażerów. Z racji tego istotna będzie linia, na którą zostanie skierowany jednoczłonowy prototyp.
– Nie mamy jeszcze wytypowanej dokładnej linii, na której miałby kursować ten tramwaj, lecz ustalimy to wspólnie z ZTM Poznań. Na pewno łatwiej będzie myśleć o wykorzystaniu tego pojazdu po 13 maja, a więc po otwarciu trasy PST, kiedy to kilka linii tramwajowych powinno wrócić na swoje stałe trasy – tłumaczy nam Krzysztof Dostatni.
Jeśli debiut bordowej Gammy nastąpi, to będzie to kolejny tramwajowy prototyp, który wyjedzie na poznańskie tory. Poza niebieską Gammą MPK Poznań użytkowało r
ównież pierwszego Solarisa Tramino czy też
Pumę.