Kraków przygotowuje się do budowy 4,5-kilometrowej linii tramwajowej, łączącej Czyżyny i Mistrzejowice, na trasie której miałby znajdować się blisko kilometrowy tunel. Miasto chciałoby zrealizować inwestycję w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – prywatny partner miałby być odpowiedzialny nie tylko za projekt i budowę, ale także utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu pyta teraz w ramach dialogu technicznego, czy usługa utrzymania nie powinna zostać rozszerzona na całą sieć tramwajową.
Kraków przygotowuje się do budowy nowej linii tramwajowej w ramach tzw. IV etapu KST, łączącej Czyżyny i Mistrzejowice. Trasa ma przebiegać od skrzyżowania ul. Jana Pawła II z Lema i Meissnera w ciągu Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pastrzerza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza do istniejącej pętli Mistrzejowice. Realizację zaplanowano na lata 2019-2022.
Spora inwestycja PPPInwestycja zakłada budowę torowiska o długości ok. 4,5 km, głównie zielonego, realizację dziewięciu par przystanków oraz sześciu przystanków skróconych, rozbudowę pętli tramwajowej Mistrzejowice, a także budowę 940-metrowego tunelu pod rondem Polsad wraz z podziemnym przystankiem. Średnia prędkość komunikacyjna ma wynosić 24 km/h. Założono także przebudowę układu drogowego na długości ok. 10,4 km.
Miasto planuje zrealizować inwestycję w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Do zadań partnera prywatnego należeć ma – oprócz projektowania, budowy i współfinansowania trasy – także jej eksploatacja. Usługa ta będzie obejmować utrzymanie, konserwację, naprawy awaryjne, czyszczenie torowiska oraz utrzymanie przystanków.
mat. ZIKiT KrakówKoszt inwestycji został oszacowany na kwotę 305,86 mln zł netto, z czego budowa trasy tramwajowej to 288,55 mln zł netto. Miasto zakłada partycypowanie w kosztach w 16% – to jest kwotą w wysokości 58,22 mln zł.
Cała sieć w prywatne ręce?Ponadto Kraków rozważa rozszerzenie usługi utrzymania – w ramach PPP – na całą sieć tramwajową. W tym wariancie Kraków płaciłby opłatę dostępową. Przewiduje się, że umowa będzie trwać ok. 23 lata, w tym okres eksploatacji wynoszący 20 lat. W tym wariancie nakłady inwestycyjne wzrastają do kwoty 621,64 mln zł netto. Obejmuje ona – oprócz budowy IV etapu KST w niezmiennej wysokości 288,55 mln zł – także wydatki na modernizację istniejących torowisk w wysokości 297,91 mln zł netto. W tym wariancie udział miasta spada do 8,5%.
Już teraz bieżące utrzymanie, konserwacja i naprawy awaryjne infrastruktury tramwajowe są realizowane przez firmę ZUE, wyłonioną przez ZIKiT w procedurze przetargowej. Obecna umowa z wykonawcą obejmuje okres do końca lipca 2018 r.
Sporo pytań do dialogu technicznegoZIKiT prowadzi teraz dialog techniczny, w którym pyta m.in. o to, czy zakres porozumienia w zakresie utrzymania i eksploatacji torowisk powinien obejmować wyłącznie tę jedną linię, czy też całą sieć. Zainteresowane podmioty mogą wysyłać wnioski o udział w postępowaniu do końca października.
Zarządca chce, aby uczestnicy dialogu wskazali ryzyka związane z doprowadzeniem wskazanych odcinków bądź całości sieci tramwajowej do określonego stanu technicznego, a następnie dotrzymaniem określonego standardu przez cały okres trwania umowy. Inne pytania dotyczą m.in. podziału odpowiedzialności, utrzymania oświetlenia i infrastruktury drogowej, czy zakup taboru powinien być częścią projektu przy zachowaniu zasady świadczenia usług przez MPK, komercyjnego wykorzystania tunelu (przestrzenie handlowe w przejściach, zabudowa powierzchni nad tunelem) oraz obszarów w sąsiedztwie trasy, stopę zwrotu inwestycji, harmonogram postępowania PPP, preferowanego modelu rozliczeń w ramach opłaty dostępowej.