W sierpniu 2018 roku Budimex podpisał umowę na modernizację i przebudowę symbolicznego dla Kielc dworca autobusowego przy ul. Czarnowskiej 12. Charakterystyczny budynek w kształcie spodka ma być oddany do użytku w lipcu 2020 r., ale już dziś Budimex może pochwalić się szybszą realizacją prac niż zakładał harmonogram.
– W tej chwili rozpoczęliśmy już etap wzmacniania istniejącej konstrukcji budynku dworca oraz etap odbudowy wyburzonych elementów – mówi Grzegorz Tomporowski, kierownik kontraktu w firmie Budimex. Zakończyły się też wszystkie planowane rozbiórki. Zniknęło m.in. pokrycie dachu kopuły dolnej i górnej i elewacja budynku dworca. Wyburzono także ściany wewnętrzne i schody, budynek techniczny oraz tunele wschodni i zachodni. Ponadto rozebrano nawierzchnie drogowe oraz elementy małej architektury. – Poza rozbiórkami dokonaliśmy także inwentaryzacji konstrukcji budynku dworca za pomocą technologii skanowania 3D, która pozwoliła na bardzo dokładne odwzorowanie nawet najdrobniejszych elementów tej budowli – dodaje Grzegorz Tomporowski.
Od czasu rozpoczęcia prac do dziś Budimex zdążył wykonać także roboty w obrębie tunelów wschodniego i zachodniego, m.in. wymianę gruntu pod ich posadowienie, instalację sanitarną podposadzkową oraz beton podkładowy pod płytę fundamentową obu tuneli. Aktualnie specjaliści zajmują się wzmacnianiem istniejącej konstrukcji stalowej budynku dworca. – Jednocześnie prowadzimy roboty żelbetonowe w tunelach wschodnim i zachodnim w zakresie płyty fundamentowej oraz rozbiórkę posadzki na poziomie zero – mówi Grzegorz Tomporowski.
Zima utrudnia, ale nie uniemożliwia budowyPrace dostarczają w pewnych aspektach sporo wyzwań. Przykładowo, jak wskazuje wykonawca, po odkopaniu i wyburzeniu tunelu wschodniego okazało się, że istniejące fundamenty żelbetowe podpór łukowych kolidują z nowoprojektowanymi elementami żelbetowymi tunelu wschodniego. Problem ten został już rozwiązany przez biuro projektowe. Budimex przyznaje też, że trudności sprawia zabezpieczenie pozostających elementów konstrukcyjnych z uwagi na brak dokumentacji archiwalnej – dopiero po odkryciu całego elementu możliwe jest określenie i ocenienie jego stanu i zabezpieczenie technologii zabezpieczenia.
fot. BudimexTemperatury poniżej zera wykluczają możliwość zabezpieczenia antykorozyjnego istniejącej konstrukcji stalowej, ale część prac może być prowadzona bez przeszkód. – W przypadku utrzymujących się temperatur poniżej zera i niesprzyjających warunków atmosferycznych prace prowadzone są wolniej, bo istnieje konieczność np. ogrzewania elementów oraz robienia przerw. Jednak do -10 st. C możemy prowadzić roboty żelbetowe, więc w tej chwili pogoda ma niewielki wpływ na ich przebieg. W stosunku do założonego harmonogramu jesteśmy z pracami znacznie do przodu – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimex.
Unowocześnianie historycznego budynku Dworzec autobusowy w Kielcach, choć powstały w latach 80., jest budynkiem o wielkiej wartości historycznej. Stanowi bowiem wspaniały przykład architektury tamtych czasów. Remont nie pozbawi dworca charakterystycznego kształtu spodka, sprawi jedynie, że będzie on znacznie bardziej funkcjonalny, m.in. dzięki zamontowaniu wind i schodów ruchomych.
Już w momencie zamknięcia inwestor zabezpieczył część historycznego wyposażenia – np. zegary, kasy, tablice informacyjne, kamery. Ponadto Budimex zadbał o niektóre detale historyczne, m.in. napis „dworzec” oraz kilka elementów świetlików dachowych. – Części te, po skanowaniu w celu odwzorowania nowych elementów, zostaną za zgodą inwestora przekazane do Muzeum "Polska na Kołach" w Busku Zdroju – mówi Dariusz Blocher.
– W dalszych etapach prac Budimex będzie zajmował się odbudową tunelów wschodniego i zachodniego w zakresie konstrukcji żelbetowych oraz wykonaniem zewnętrznych sieci sanitarnych i elektrycznych. Zajmiemy się również zewnętrzną fasadą szklaną oraz opracowaniem dokumentacji i uruchomieniem produkcji nowych świetlików dachowych – mówi Grzegorz Tomporowski.