Do 2022 r. miał zostać przebudowany warszawski plac Narutowicza. Niewykluczone jednak, że przedsięwzięcie trzeba będzie opóźnić o kilka lat do czasu zakończenia budowy trasy tramwajowej do Dw. Zachodniego i przebudowy linii średnicowej w centrum miasta, co wynika z konieczności utrzymania drożności komunikacji szynowej. Wielka pętla tramwajowa, którą dzielnica ochoczo chciała kilka lat temu likwidować, może się okazać w najbliższych latach bardzo potrzebna.
Od kilku lat trwają przygotowania do przebudowy pl. Narutowicza na warszawskiej Ochocie. Zgodnie z koncepcją obie jezdnie mają zostać zwężone i zgrupowane po jednej stronie placu, pod kościołem. Ulica Filtrowa będzie łączyć się z Grójecką na wysokości Słupeckiej. Zmiany mają objąć też układ tramwajowy. Przewidziano pętlę jednotorową dla obsługi tramwajów historycznych i ruchu awaryjnego, choć pierwotnie Dzielnica wraz z projektantem
dążyli do jej całkowitej likwidacji. Przystanki tramwajowe mają znajdować się na północ od Słupeckiej i na południe od Barskiej. Odzyskana przestrzeń zostanie przekształcona pod przestrzeń publiczną.
Według założeń prace projektowe miały zakończyć się w tym roku, a realizację inwestycji zaplanowano na lata 2021-22. Teraz jednak okazuje się, że przebudowa placu może opóźnić się, gdyż znajdująca się tam spora pętla tramwajowa może okazać się w najbliższych latach bardzo przydatna. Podczas ostatniego spotkania w Biurze Infrastruktury rozważano możliwość przebudowy placu bo zakończeniu
budowy trasy do Dw. Zachodniego (do 2023 r.) i
prac związanych z modernizacją linii średnicowej (nawet do 2027 r.).
– Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP PLK na przełomie 2021/2022 r. mają rozpocząć się prace związane z modernizacją linii średnicowej, które będą wiązały się z dużymi utrudnieniami komunikacyjnymi – m.in. wyłączeniem ruchu tramwajowego w Al. Jerozolimskich. Istotnym czynnikiem jest również wspomniana powyżej budowa trasy tramwajowej do Wilanowa (odc. B do Dw. Zachodniego) i związane z tym przewidywane wyłączenie ruchu tramwajów w ciągu ul. Grójeckiej. Konieczne będzie zorganizowanie komunikacji zastępczej, zachowanie w istniejącym kształcie pętli tramwajowej na pl. Narutowicza stanowiłaby bardzo dobre zabezpieczenie techniczne dla utrzymania ciągłości ruchu – wyjaśnia Tomasz Demiańczuk z biura prasowego Urzędu Miasta.
Biuro Infrastruktury pracuje teraz nad wytycznymi do zmian w organizacji ruchu na czas wspomnianych inwestycji tramwajowych i kolejowych. – Należy tu jednak zaznaczyć, że Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych do czasu podjęcia ostatecznych decyzji w sprawie będzie kontynuował prace nad inwestycją zgodnie z harmonogramem wynikającym z obowiązującej Wieloletniej Prognozy Finansowej, która zapewnia finansowanie inwestycji do roku 2022 – zaznacza Demiańczuk.
Na razie pewne jest to, że w tym roku konieczne jest przeprowadzenie remontu rozjazdów tramwajowych w obrębie placu. – Prace mają zrealizować Tramwaje Warszawskie w ramach poprawy stanu technicznego infrastruktury torowej – mówi Tomasz Demiańczuk.
mat. UM Ochota