PKP PLK przeprowadziły aukcję elektroniczną w wielkim przetargu na kompleksową przebudowę stacji Warszawa Zachodnia, co jest wstępem do przebudowy linii średnicowej. Najważniejszymi efektami inwestycji będą podziemna przestrzeń dworcowa, tunel tramwajowy oraz hala peronowa. Na prowadzenie wysunął się Budimex, który zszedł ceny o blisko 0,6 mld zł brutto. Różnica między budżetem a najtańszą ofertą zmniejszyła się z 0,9 mld zł do 0,4 mld zł brutto.
W ramach prac istniejący tunel pieszy zostanie poszerzony i wydłużony do peronu linii obwodowej (obecnie nr 8), stając się podziemnym dworcem. Powstaną nowe perony, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, które zostaną skomunikowane z tunelem za pomocą schodów ruchomych i wind, przystosowanych do przewozu wózków i rowerów. Zostanie też wybudowany dodatkowy peron od strony Tunelowej. Przewidziano również budowę budynku wielofunkcyjnego z halą dworcową w miejscu istniejącego budynku dworcowego od strony Tunelowej. Całość przykryje hala peronowa. Zaplanowano także
realizację tunelu tramwajowego na poziomie -2 (powstanie jako pustka technologiczna do późniejszego wykorzystania w czasie przedłużania linii tramwajowej z Dw. Zachodniego na Wolę). Na stacji, po wschodniej stronie, zostanie też wykonana kładka, która połączy perony z Ochotą i Wolą.
O zamówienie, prowadzone przez PKP PLK i Tramwaje Warszawskie. ubiegają się cztery firmy z
ofertami na kwoty od 2,826 mld zł brutto do 4,801 mld zł brutto. PKP PLK poinformowały wczoraj (11 marca), że w aukcji elektronicznej największą liczbę punktów otrzymał Budimex, który wyprzedził firmę Torpol. Warszawska firma zeszła z 2,427 mld zł netto do ok. 1,942 mld zł netto. To ok. 2,389 mld zł brutto, czyli dalej powyżej budżetu określonego na kwotę 1,952 mld zł brutto. Różnica nie jest jednak już tak szokująca – teraz brakuje nieco ponad 400 mln zł, podczas gdy po otwarciu ofert różnica wynosiła blisko 900 mln zł.
Co ciekawe, przekroczenie budżety dotyczy części kolejowej. – W części finansowanej przez Tramwaje Warszawskie cena wykonawcy jest o 10 mln niższa niż budżet zamawiającego. Nasz budżet wynosił ok. 152 mln zł netto – wskazuje Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich. Spółka
równolegle projektuje odcinek linii między Grójecką a Dw. Zachodnim.
W przetargu na przebudowę Warszawy Zachodniej cena decyduje o wyborze w 80%. Pozostałe kryteria oceny to termin realizacji (15%) oraz kryterium przejęcia części ryzyka przedłużenia czasu na ukończenie (tj. 30 dni) z tytułu wyjątkowo niesprzyjających warunków atmosferycznych (5%).Wszyscy jednak zaproponowali termin realizacji wynoszący 1101 dni (nieco ponad trzy lata) oraz przejęcie ryzyka.