W maju miała być gotowa nowa trasa tramwajowa wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach. W związku ze zmianami projektowymi i dodatkowymi wymaganiami Katowic prace przedłużyły się. Procedowany jest w tej chwili aneks, wydłużający realizację do końca listopada.
W marcu 2022 r. Tramwaje Śląskie
podpisały umowę z konsorcjum firm Spaw-Tor z Krakowa, Silesia Invest z Gliwic i Grotex z Zabrza na budowę nowej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach. Zakres prac obejmował budowę ok. 800-metrowej trasy od Chorzowskiej do Gliwickiej (ok. 1900 metrów toru pojedynczego), która miała być gotowa w ciągu 14 miesięcy.
Choć pierwotny, kontraktowy termin już minął, to roboty wciąż trwają. – Zdecydowana większość prac torowych została już zrealizowana. Do wykonania w zakresie torowym pozostał jedynie ostatni etap montażu rozjazdów w ciągu ul. Chorzowskiej, którego efektem będzie uciąglenie całości nowobudowanej trasy tramwajowej. Na ukończeniu również są prace związane z sieciami wodno-kanalizacyjnymi, budową i wyposażeniem podstacji trakcyjnej Grundmanna oraz budową peronów tramwajowych. Ostatnim elementem, który pozostaje do wykonania jest rozwieszenie sieci trakcyjnej w ciągu ul. Grundmanna i połączenie jej z wykonanymi już odcinkami w ul. Gliwickiej i Chorzowskiej – opisuje Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Z czego wynika zmiana terminu? – Przesunięcie wynikało z konieczności dostosowania rozwiązań projektowych obiektów mostowych do wymagań miasta Katowice w zakresie ruchowym, konieczności uzgodnienia wielu etapów organizacji ruchu wraz z jej etapowaniem zgodnym z wymaganiami miasta Katowice oraz koniecznością przebudowania kolidującej i wcześniej niezinwentaryzowanej infrastruktury technicznej – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. W tej chwili procedowany jest aneks – z nowym terminem realizacji do 30 listopada 2023 r. Uzyskał on już akceptację inżyniera kontraktu. Na razie nie wiadomo, czy trzeba będzie zwiększyć kwotę wynagrodzenia dla wykonawcy (niespełna 40 mln zł brutto).
Otwarcie nowej trasy będzie możliwe w grudniu. – Spodziewamy się, że roboty budowlane zakończą się na przełomie października i listopada. Po ich zakończeniu oraz odbiorze technicznym, zostanie złożony wniosek o pozwolenie na użytkowanie dla całości zadania. Przewidywany termin uzyskania decyzji to koniec listopada 2023 r. Wtedy też możliwe będzie oddanie nowej trasy do eksploatacji liniowej – mówi Zowada.