Urząd miasta Gdańska zdecydował przesunąć budowę bardzo potrzebnego naziemnego przejścia dla pieszych do dworca głównego na przyszły rok. Tłumaczy to tym, że w zaraz ma w końcu ruszyć budowa przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej.
Budowa przejść dla pieszych przez stanowiącą barierę komunikacyjną ul. Wały Jagiellońskie jest zapowiadana od dłuższego czasu. Wymalowanie pasów przy Bramie Wyżynnej
zapowiadano na połowę... 2019 roku. Budowa
miała ruszyć w II kwartale, ale wciąż się nie rozpoczęła. Trwają ostatnie ustalenia co do przebiegu prac budowlanych – zapewnia teraz urząd miasta, obiecując start prac w lipcu.
Nie tylko wymalowanie pasów
Nowe przejście sterowane będzie sygnalizacją świetną. W ramach prac przebudowane zostaną m.in. przystanki tramwajowe, kosztem zawężenia jezdni w bezpośrednim ich sąsiedztwie. Wykonane zostaną również chodniki w okolicy przejścia, a także przebudowana zostanie zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk. W ramach przebudowy planowana jest także modernizacja nawierzchni jezdni w ul. Wały Jagiellońskie (jezdnia w kierunku Warszawy) na odcinku od ul. Okopowej do okolic skrzyżowania z ul. Hucisko. Natomiast na jezdni w kierunku Gdyni, przebudowany zostanie umożliwiający „zawrotkę”, pas do skrętu w lewo znajdujący się na wysokości gmachu Narodowego Banku Polskiego – informuje magistrat.
Zgodnie z umową te prace potrwają do grudnia br.
Przejście przy dworcu powstanie później
Budowa kolejnego przejścia naziemnego planowana jest przy dworcu Gdańsk Główny, w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central. Niestety – mimo że obie inwestycje są planowane od wielu lat – miasto ogłosiło właśnie że nie będzie realizować przejścia przy dworcu "by nie dopuścić do prawdopodobnego paraliżu komunikacyjnego w tej części Gdańska". Zdecydowano o przesunięciu tej inwestycji na przyszły rok.
– Obecnie jesteśmy na etapie pozyskiwania decyzji administracyjnych umożliwiających realizację inwestycji. Ogłoszenie przetargu na budowę naziemnego przejścia dla pieszych w rejonie Dworca Głównego planowane jest pod koniec 2021 r., tak aby realizacja prac budowlanych mogła przebiegać w 2022 r. – informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska cytowana w komunikacie.
Szerokość tego przejścia dla pieszych wyniesie 8 m wraz z przejazdem rowerowym o szerokości 2 m. Wydłużone zostaną istniejące perony tramwajowe o 25 m, dzięki czemu długość peronu wyniesie aż 120 m dla każdego kierunku. Zbudowane zostaną też wiaty na peronach tramwajowych o długości ok. 150 m. Zaplanowano także budowę 5 miejsc postojowych Kiss&Ride o wymiarach 2,5m x 5 m, miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5mx5 m (4szt.) oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6mx6 m w drodze dojazdowej. Te powstaną na jezdni od strony hotelu Scandic.
Projekt ten będzie realizowany w ramach programu: „Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitarnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska”. Inwestycja otrzymała dofinansowanie unijne i będzie realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, Osi Priorytetowej 9 Mobilność, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.