MZA z Warszawy mają oferty na dostawę 80 autobusów elektrycznych. Przewoźnik kupuje 30 autobusów 12-metrowych oraz 50 przegubowców. Dostawą krótszych wozów zainteresowane są Solaris, Busnex oraz Irizar. Dwie z nich chcą też dostarczyć pojazdy przegubowe. Kto okazał się najtańszy a kto najdroższy?
Miejskie Zakłady Autobusowe właśnie otworzyły oferty w
przetargu na dostawę łącznie 80 autobusów elektrycznych, w wersji 12- jak i 18-metrowej. Warszawski przewoźnik kupuje 30 autobusów krótszych, 12-metrowych oraz 50 długich przegubowców.
Z racji zakupu autobusów dwóch różnych długości przetarg podzielono na dwie części. W pierwszej z nich, dotyczącej dostawy pojazdów 12-metrowych wpłynęły trzy oferty. Najtańszy jest Irizar oferujący dostawę 30 autobusów za 84,115 mln złotych brutto. Drugą w kolejności ofertę złożył Busnex, oferujący realizację dostaw za 91,239 mln złotych brutto. Najdroższą ofertę złożył Solaris, który wycenił dostawę pojazdów na 97,785 mln złotych brutto. Warto zaznaczyć, że wszystkie z tych ofert zmieściły się w budżecie MZA określonym na 101,519 mln złotych brutto.
Dostawą 50 autobusów przegubowych zainteresowany jest Irizar oraz Solaris. Pierwsza z firm wyceniła dostawę na 222,461 mln złotych brutto, natomiast Solaris chce zrealizować to zadanie za 227,55 mln złotych brutto. Budżet MZA określono na 226,874 mln złotych brutto.
O wyborze najlepszej oferty
w obu częściach postępowania zdecydują: cena oferty - 70%, ekologia - 19% (składają się na nią zasięg autobusów w okresie 10 lat lub do przejechania 700 tysięcy kilometrów, trwałość baterii trakcyjnej w okresie od jedenastego do piętnastego roku użytkowania, panele fotowoltaiczne oraz komfort termiczny), liczba roboczogodzin w okresie 10 lat - 7% oraz parametry techniczne - liczba miejsc pasażerskich, podatność do napraw powypadkowych, wykonanie antykorozyjne nadwozia - 4%.
Przypomnijmy, że zarówno Busnex jak i Solaris są już dobrze znane w Warszawie, bowiem autobusy oferowane przez obie firmy już jeżdżą (
Solarisy - i to od wielu lat) lub wkrótce zaczną kursować po ulicach Warszawy - MZA
czekają bowiem na pierwsze elektryczne Yutongi, które mają dotrzeć do MZA jeszcze w tym roku. Z kolei elektryczne Irizary można od zeszłego roku spotkać w Krakowie a firma stara się również o zdobycie zamówienia na elektrobusy w
Tarnowie oraz
Wrocławiu. Od jakiegoś czasu elektryczny Irizar jeździ też na testach w Warszawie, choć MZA testują tylko 12-metrowy pojazd.