wikimedia commons, TravelarzW Częstochowie pojadą gazowe hybrydy Solbusa. Jakie autobusy zobaczymy na ulicach Gdyni? Tego na razie nie wiemy
Żaden z producentów nie złożył oferty w przetargu na 10 sztuk autobusów hybrydowych dla PKM Gdynia. Wszystko przez warunki zamówienia, których nie jest w stanie spełnić żaden krajowy producent. Chociaż wydawało się, że pojazdy zdoła dostarczyć Solbus.
Przetarg na zakup 10 wozów zasilanych gazem ziemnym CNG i energią elektryczną, których dotąd w Polsce nikt nie eksploatował, wiąże się bezpośrednio z projektem Gazela Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W jego ramach (pieniądze pochodzą ze sprzedaży Hiszpanii praw do emisji CO2) przeznaczono środki na zakup ekologicznych autobusów w dwóch miastach: Gdyni i Częstochowa.
Częstochowa wybrała już dostawcę swojego pakietu na zakup 40 pojazdów. Został nim Solbus. Całkowita wartość „hybrydowego”projektu wynosi nieco ponad 15 mln zł, z czego 14,05 mln zł zostało przyznane miastu w ramach programu Gazela. W barwach MPK Częstochowa kursować będzie 25 pojazdów 12-metrowych i 15 18-metrowych przegubowców.
Jak się okazało wkrótce po rozstrzygnięciu przetargu w Częstochowie, nikt z krajowych producentów poza firmą z Solca Kujawskiego, nie wyraził chęci produkcji takiego pojazdu, chociaż początkowo był tym zainteresowany także Solaris. Pod koniec 2014 roku PKM zmieniło warunki przetargu na hybrydy w taki sposób, że nie był w stanie ich spełnić żaden z producentów . Przewoźnik domagał się na przykład raportów technicznego z testów drogowych elektryczno-gazowych hybryd, podczas gdy w Polsce takie autobusy jeszcze nie kursują…
Co stanie się teraz ze sporą dotacją?
- Trudno powiedzieć, prawdopodobnie dojdzie do kolejnego przetargu. Sprawa wygląda tak, jakby PKM unikał produktów Solbusa, który wobec warunków przetargu odpuścił sobie nawet składanie oferty. Tymczasem nie wiadomo, czy w Polsce pojawi się dla fabryki z Solca jakakolwiek konkurencja. Zaprojektowanie i montaż 10 sztuk pojazdów, których w Europie nie buduje prawie nikt, do tego bez gwarancji podobnych zamówień w przyszłości, to spore ryzyko – komentuje anonimowo przedstawiciel jednego z zakładów komunikacji miejskiej na Pomorzu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.