W ostatnich tygodniach firma Solaris zrealizowała dostawy 10 autobusów wodorowych do dwóch niemieckich klientów z regionu Górnej Bawarii. Pięć Urbino 12 hydrogen zostało dostarczonych do przewoźnika Busreisen Ettenhuber GmbH, a kolejne pięć do Martin Geldhauser GmbH & Co. KG.
Busreisen Ettenhuber GmbH oraz Martin Geldhauser GmbH & Co KG., dwie prywatne, prowadzone rodzinnie firmy przewoźników autobusowych z Bawarii, w kwietniu ubiegłego roku zamówiły łącznie 10 Solarisów Urbino 12 hydrogen. Wszystkie pojazdy są już u klientów. Autobusy wzbogacą bezemisyjny transport publiczny w rejonach Monachium i Ebersberg.
W porozumieniu z okręgami Monachium i Ebersberg oraz monachijskim zarządem transportu (MVV) ustalono, że pojazdy będą używane na różnych trasach, tak, aby w ramach projektu pilotażowego zebrać jak najszersze doświadczenia w zakresie długości tras, warunków pogodowych, wykorzystania zdolności przewozowych i wielu innych zmiennych. Ma to służyć stałemu optymalizowaniu operacji przewozowych.
Pojazdy dla Geldhauser i Ettenhuber mają bliźniaczą specyfikację. Napędzane są osią z zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. W każdym autobusie zamontowano ultranowoczesne zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór jest magazynowany w pięciu zbiornikach o łącznej pojemności 1560 litrów. Dzięki zastosowanej technologii autobusy mogą pokonać na pojedynczym tankowaniu minimum 350 km. Wodorowe Solarisy wyposażone są w stosunkowo niewielką baterię trakcyjną Solaris High Power, której zadaniem jest wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną.
Aby jeszcze bardziej wspierać bezpieczną jazdę, wodorowce dla przewoźników z Górnej Bawarii zostały wyposażone w MobilEye Shield+. To system umożliwiający monitorowanie obszarów, które znajdują się w tzw. martwej strefie. W sytuacji, gdy w tym obszarze znajdzie się pieszy lub rowerzysta, system ostrzeże kierowcę, zarówno poprzez sygnały akustyczne, jak i świetlne. Przewoźnicy zdecydowali się również na wsparcie zdalnej diagnostyki autobusów, w postaci nowoczesnego systemu eSConnect. Program pomaga optymalizować działanie floty, zwiększając dostępność pojazdów, ograniczając czas przestoju autobusów i unikając niepotrzebnych powrotów pojazdów do zajezdni.
Autobusy zostaną wprowadzone do regularnej eksploatacji jesienią tego roku, kiedy dostępne będą stacje tankowania wodoru, powstające obecnie w zajezdniach Geldhauser i Ettenhuber. Stacje będą zaopatrywane w zielony wodór, produkowany wyłącznie z energii odnawialnej w Pfeffenhausen koło Landshut.
Współpraca firmy Solaris z każdym z przewoźników sięga 2004 roku. W tym czasie producent dostarczył do przewoźnika Ettenhuber ponad 130, a do operatora Geldhauser 60 autobusów. Teraz rodzinnie prowadzone firmy rozpoczynają nowy etap, związany z wdrażaniem technologii wodorowej. W Europie nieustannie rośnie zainteresowanie tym bezemisyjnym rozwiązaniem. Firma Solaris jest europejskim liderem w segmencie autobusów wodorowych. Dostawy i zawarte umowy objęły łącznie już 350 autobusów wodorowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.