Niedawno Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał na listę zabytków dwa przystanki kolejowe w Warszawie – Ochota i Powiśle. Doceniono ich unikatową, nowatorską i wyróżniającą się formę architektoniczną.
Przystanki Ochota i Powiśle zostały wzniesione w latach 1962-63 pod kierunkiem Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Ochroną w postaci wpisu do rejestru zabytków w przypadku Ochoty objęte zostały pawilon kasowy, dwa perony z wiatami oraz ciągi komunikacyjne w postaci dwóch kładek nad torowiskiem i trzech zejść na perony z zadaszeniami. Na Powiślu do rejestru wpisano dwa pawilony kasowe, schody z zadaszeniami, perony wraz z wiatami, tunel i ogrodzenie peronu południowego.
Jak zauważa MWKZ, przystanki stanowią integralną część założenia linii średnicowej. Każdy nowy dworzec na linii stanowił odrębne założenie projektowe, co przekłada się na ich zindywidualizowaną formę architektoniczną oraz odmienny układ komunikacyjno-przestrzenny. „Ważną decyzją było ograniczenie programu użytkowego przystanków Ochota, Powiśle i Stadion do czysto komunikacyjnej obsługi podróżnych (wiaty peronowe oraz niewielkie pawilony kasowe), przy czym w intencji architektów przystanki miały prezentować świeże i nieszablonowe podejście do projektowania budynków stacyjnych, widoczne w zastosowanych wichrowatych kształtach dachów, wyróżniających się w pejzażu miasta” – podkreśla w informacji MWKZ.
Dworzec Ochota prezentuje wysoką wartość, która jest wyrażona w nowatorskiej pod względem technologicznym, unikatowej i ekspresyjnej formie pawilonu kasowego. „Niewielki pawilon kasowy wraz z towarzyszącym mu w narożniku kioskiem i zejściami na perony zadaszono zaopatrzonym w trzy punkty podparcia oryginalnym, łupinowym przekryciem żelbetowym w formie paraboloidy hiperbolicznej, wykończonym odtworzoną okładziną z drobnych płytek ceramicznych” – podkreśla MWKZ.
Powiśle to – jak czytamy w informacji MWKZ – doskonały przykład powojennego modernizmu w Polsce. Przystanek ten, z uwagi na stoją formę, kontrastuje wizualnie z sąsiadującym z nim mostem i wiaduktem Poniatowskiego, a jednocześnie jest wyraźnie zaakcentowany w tkance miejskiej. „ o wygiętych lub pofalowanych płaszczyznach, silnie odznaczających się w krajobrazie Skarpy Wiślanej i doskonale widoczne z poziomu ulic, peronów, jak i wiaduktu. Zarazem wszystkie budowle zostały wkomponowane w tarasowe ukształtowanie terenu” – zauważa MWKZ.
Decyzja nie jest ostateczna. Spółkom kolejowym przysługuje odwołanie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.