Prototypowy tramwaj 118N Puma może ponownie wyjechać na poznańskie torowiska. Jego producent, a więc FPS H Cegielski sonduje taką możliwość w MPK Poznań. Miejski przewoźnik jest chętny, ale pod jednym warunkiem, wagon musi przejść bowiem naprawę oraz modernizację a do tego jeszcze daleka droga.
Poznań prototypowymi tramwajami stoi. W tym zdaniu nie ma grama przesady bowiem to na torowiskach w tym mieście mogliśmy lub wciąż możemy spotkać prototypowego Solarisa Tramino, dwa wagony z rodziny Gamma, czy też Pumę, wyprodukowaną przez obecny FPS H. Cegielski.
Różny los prototypów
Pierwsze Tramino
przechodzi obecnie naprawę główną, po
długotrwałym pobycie pod chmurką a dwie Gammy,
niebieska i
bordowa, codziennie wzbudzają duże zainteresowanie wśród osób mieszkających w Poznaniu, kiedy widzą one wagony w nietypowych jak na Poznań barwach.
Czy podobny los, a więc powrót na poznańskie torowiska, czeka także na tramwaj z dawnego Cegielskiego?
Przypomnijmy, że Puma była już dzierżawiona przez MPK Poznań, które użytkowało ten tramwaj od 2008 do 2011 roku. Później wagon wrócił do producenta, gdzie stoi odstawiony po dziś dzień. Może się to jednak zmienić.
MPK Poznań: Puma potrzebuje naprawy i modernizacji
Jak przekazał nam bowiem Krzysztof Dostatni, prezes MPK Poznań, spółka otrzymała zapytanie od FPS H. Cegielski, w kwestii ponownego użycia tego tramwaju – Firma FPS H. Cegielski wystąpiła do nas z zapytaniem, czy bylibyśmy zainteresowani użyciem tego wagonu. Jeśli producent rzeczywiście będzie chciał go naprawić i zmodernizować (jest to konstrukcja z 2007 roku) to my jak najbardziej będziemy otwarci na rozmowy. Trudno teraz powiedzieć, czy mielibyśmy odkupić ten tramwaj od FPS-u, czy też użytkować go na zasadzie dzierżawy, tak jak robimy to z oboma prototypami z Modertransu. To jest kwestia wtórna i będzie na pewno pochodną naszych rozmów. Ten temat żyje i zobaczymy co zadzieje się w kolejnych miesiącach – mówi Krzysztof Dostatni.
FPS H. Cegielski świadomy problemów swojego tramwaju
Nieco bardziej oszczędny w słowach był prezes FPS H. Cegielski, Marcin Rodek.
– Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie sprzedamy tego tramwaju w obecnym stanie. Na pewno będzie musiał on przejść modernizację, tak aby odpowiadał wymaganiom potencjalnego klienta i żeby nie skończył on w przysłowiowym Muzeum Techniki, tym bardziej, że ta konstrukcja ma jednak spory potencjał, który można jeszcze z powodzeniem wykorzystać. Mogę jedynie potwierdzić, że odbyliśmy pewne wstępne rozmowy z kilkoma podmiotami w kwestii wykorzystania przez nich tego tramwaju – powiedział nam Marcin Rodek.
Wagon z 2007 roku
Tramwaj 118N Puma został wyprodukowany przez poznańskie zakłady FPS H. Cegielski w 2007 roku. Wagon ma niską podłogę na 67% powierzchni, może też zabrać na pokład 80 pasażerów na miejscach siedzących. Tramwaj ma pięcioro drzwi wejściowych, w tym troje podwójnych, a jego konstrukcję oparto o cztery dwuosiowe wózki.