Partner serwisu
Komunikacja

R1.1 z Bonn wciąż nie dla Poznania. Zakup nieco się oddala

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
12-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
R1.1 z Bonn wciąż nie dla Poznania. Zakup nieco się oddala
fot. Dr Neil Clifton / lic. CC BY-SA 2.0
MPK Poznań od lat myśli o zakupie 24 używanych dwukierunkowych tramwajów z Bonn, natomiast transakcja cały czas odsuwa się w czasie z powodu opóźnień w wejściu do służby nowych tramwajów Skody dla niemieckiego miasta. Jak na razie nie wiadomo, czy zakup ostatecznie dojdzie do skutku, bo poznański przewoźnik mógłby skupić się już tylko na zakupie zupełnie nowych wagonów.

Poznań chciałby odkupić od niemieckiego miasta wszystkie 24 wagony Düwag R1.1. o długości niecałych 29 metrów natomiast temat tej transakcji mocno wydłużył się w czasie, bowiem o chęci zakupu tych tramwajów pisaliśmy już prawie 2 lata temu.

Zakup używanych R1.1 już nie taki pewny

W kolejnych miesiącach zaawansowanie rozmów między stronami rosło, a więcej szczegółów miało być znanych w połowie bieżącego roku. Jak mówi nam teraz prezes MPK Poznań, Krzysztof Dostatni przewoźnik ciągle czeka na rozwój sytuacji związanej z tymi wagonami – Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi kolegami z Bonn i trzymamy rękę na pulsie, natomiast nie za naszą sprawą, ale ta sprawa znacznie się przeciąga. Wpływa na to opóźnienie w dostawach i homologacji nowych tramwajów Skody dla Bonn, przez co tramwaje, które chcemy odkupić ciągle jeżdżą i są eksploatowane.

Dostatni dodaje, że przeciąganie się tego zakupu może sprawić, że Poznań ostatecznie nie nabędzie używanych tramwajów, choć jak na razie finalne decyzje jeszcze nie zapadły.

– Trzymamy rękę na pulsie, ale zobaczymy jak finalnie może zakończyć się ta sprawa, bo nie ukrywam, że bacznie obserwujemy kwestię zewnętrznych dofinansowań i być może, jeśli kwestia zakupu wagonów z Bonn będzie się przedłużać, to po prostu pójdziemy w kierunku zakupu fabrycznie nowych tramwajów z dofinansowaniem unijnym a nie używanych. Temat jest jest jednak ciągle otwarty i zobaczymy jak się ostatecznie zakończy – tłumaczy prezes MPK.

MPK Poznań: Nie liczymy, że uda nam się zdobyć środki na 30 tramwajów z KPO

Przypomnijmy, że miasto chce sfinansować zakup nowych tramwajów, w pierwszej kolejności opcję na dwukierunkowe Gammy z Modertransu uruchomioną kilka tygodni temu, ze środków z KPO. Poznań liczy na uzyskanie środków na 30 tramwajów z tej umowy (również na 10 wagonów z zamówienia podstawowego). Jeśli udałoby się je pozyskać, to na zakup nowych tramwajów wciąż pozostawałoby 180 mln złotych dofinansowania z programu FEnIKS. W tym przypadku niezbędny byłby nowy przetarg, prawdopodobnie na tramwaje dwukierunkowe, zwłaszcza uwzględniając plany miasta dotyczące rozwoju sieci, a więc budowy nowych, krótkich odcinków dla wozów dwukierunkowych.

Prezes MPK Poznań mówi, że spółka, podobnie jak inni przewoźnicy w kraju, wciąż czeka na wyniki naboru konkursu z KPO, zwłaszcza, że rywalizacja o te środki jest bardzo zacięta.

– Nie jestem aż takim optymistą i nie liczyłbym na to, że uda nam się pozyskać środki z KPO aż na 30 tramwajów bowiem z tego co słyszymy, to konkurs z KPO cieszy się naprawdę dużym zainteresowaniem w kraju, a jego budżet jest przecież ograniczony i ma wystarczyć na 88 tramwajów przy założeniu kosztów zakupu jednej sztuki na poziomie 10 milionów. Ostatnie przetargi, z Krakowa czy Szczecina pokazały już jednak, że ceny tramwajów naprawdę mocno podskoczyły, więc może się okazać, że budżet programu - 880 mln złotych nie wystarczy na 88 pojazdów, ale na znacznie mniej – studzi nastroje Krzysztof Dostatni.

W przypadku zakupów wagonów z Bonn pojawiły się też pogłoski o tym, że jeden z wagonów R1.1 miał dotrzeć do stolicy Wielkopolski na testy.

– Pierwotnie zakładaliśmy taki scenariusz, że w momencie, gdy mielibyśmy już podpisaną umowę z Bonn, to jeden z tramwajów miał dotrzeć do Poznania wcześniej, w celu jego rozpoznania i przygotowania się do ewentualnych przeróbek pod nasze, poznańskie potrzeby – mówi Krzysztof Dostatni.

Tramwaje Skody dla Bonn wciąż czekają na homologację i masową produkcję

W tym momencie nie wiadomo, kiedy wagony R1.1 będą mogły zjechać z torów Bonn, bo znacznie przeciąga się kwestia homologacji oraz dostaw nowych tramwajów Skody dla tego niemieckiego miasta. Jak w maju donosiła niemiecka prasa, w mieście były dwa tramwaje, które przechodziły szereg testów i modyfikacji, a w międzyczasie trwał proces homologacji.

Gazeta General-Anzeiger cytując przedstawicielką przewoźnika z Bonn napisała, że tramwaje od Skody są wykonywane na specjalne zamówienie miasta i różnią się od innych pojazdów produkowanych w ramach serii ForCity Smart 41T. Dlatego też czeski producent wyprodukował jak na razie dwa pojazdy prototypowe, a masowa produkcja ruszy dopiero wtedy, gdy tramwaje uzyskają homologację.

Medium przyznało też, że trudno określić, kiedy nowe tramwaje Skody uzyskają homologację i dopuszczenie do ruchu, natomiast władze miasta chciałaby, żeby pierwszy tramwaj zabrał pasażerów jeszcze w tym roku lub ostatecznie do początku przyszłego roku. Wszystko uzależnione jest jednak od uzyskania wspomnianej homologacji.

Przypomnijmy, że do Bonn ma trafić docelowo 26 tramwajów z rodziny ForCity Smart 41T. Skoda zdobyła to zamówienie już prawie… 5 lat temu, natomiast ostatecznie do miasta dotrze więcej wozów, bowiem Bonn zdecydowało się na zakup kolejnych dwóch tramwajów w ramach opcji.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań kończy remonty torowisk. 2 tygodnie przed czasem

Komunikacja

Poznań kończy remonty torowisk. 2 tygodnie przed czasem

UM Poznań 12 sierpnia 2024

Poznań myśli o przebudowie pętli na Placu Wielkopolskim

Przestrzeń

Poznań zmodernizuje kolejny odcinek torów na Wildzie

Komunikacja

Poznań: Ruszają remonty w rejonie mostu Dworcowego i ronda Starołęka

Przestrzeń

Poznań i wymiana zwrotnic na ważnym węźle

Przestrzeń

Poznań i wymiana zwrotnic na ważnym węźle

MPK Poznań 23 kwietnia 2024

Poznań ma pomysł na nowe odcinki sieci tramwajowej

Komunikacja

Zobacz również:

Poznań kończy remonty torowisk. 2 tygodnie przed czasem

Komunikacja

Poznań kończy remonty torowisk. 2 tygodnie przed czasem

UM Poznań 12 sierpnia 2024

Poznań myśli o przebudowie pętli na Placu Wielkopolskim

Przestrzeń

Poznań zmodernizuje kolejny odcinek torów na Wildzie

Komunikacja

Poznań: Ruszają remonty w rejonie mostu Dworcowego i ronda Starołęka

Przestrzeń

Poznań i wymiana zwrotnic na ważnym węźle

Przestrzeń

Poznań i wymiana zwrotnic na ważnym węźle

MPK Poznań 23 kwietnia 2024

Poznań ma pomysł na nowe odcinki sieci tramwajowej

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5