W lutym na przebudowie stacji Ryga Centralna osiągnięto najwyższy punkt – i tym samym zakończono stawianie charakterystycznych łuków zadaszenia po południowej stronie stacji. Uczczono to symbolicznym zawieszeniem wiechy.
Przebudowa stacji ruszyła w listopadzie 2020 r. Roboty realizuje konsorcjum Bererix. Obecnie roboty rozciągają się na długości 2 km – obejmują nie tylko stację, ale też przejścia i przejazdy przez nasyp kolejowy. Powstaje tu osiem peronów z 14 krawędziami. Istniejący nasyp po zachodniej stronie stacji jest zastępowany 250-metrowym wiaduktem, umożliwiającym lepsze skomunikowanie dzielnic miasta.
Po południowej stronie stacji w lutym zakończono budowę czwartego – i ostatniego w tej części stacji – łuku zadaszenia, które zaczęto stawiać w grudniu 2023 r. Z tej okazji 29 lutego odbyła się publiczna uroczystość zawieszenia wiechy. Był to symboliczny wieniec o średnicy 1435 mm, złożony z sosny łotewskiej, jałowca estońskiego i świerka litewskiego, a także typowych drzew i roślin z krajów Europy Środkowej i Południowej: drzewa pomarańczowego z Hiszpanii, drzewa oliwnego z Włoch, chmielu z Belgii, lawendy i gałęzi palmowych z Francji, brzozy z Polski i dębu z Niemiec.
W minionym miesiącu zakończyły się prace objęte jednym z ośmiu pozwoleń na budowę. Dalej prowadzone będą prace po południowej stronie związane z instalacją infrastruktury kolejowej – torów, sieci trakcyjnej, systemów sterowania ruchem itp. Rozpoczęły się też roboty po północnej stronie, gdzie przewidziano budowę kolejnych trzech łuków zadaszenia. Niedawno rozpoczęła się też
budowa nowego mostu kolejowego nad Dźwiną z ruchem pieszym i rowerowym.
Powstający obiekt stacyjny będzie trzypoziomowy. Na parterze znajdą się powierzchnie związane z obsługą regionalnych i podmiejskich autobusów, a także dostaw. Na pierwsze kondygnacji znajdą się tory i perony, a na trzeciej – nad torami – poczekalnie o łącznej powierzchni 6 tys. m2 oraz kasy biletowe. Zainstalowanych zostanie 23 schodów ruchomych, 16 wind i 25 ciągów schodów zwykłych.
Zgodnie z pierwotnym kontraktem roboty powinny zakończyć się latem 2025 r. Wartość prac to 430 mln euro netto.
Rail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm.