Uszczelnienie systemu weryfikacji kierowców poprzez cyfryzację oraz bezpośrednią kontrolę identyfikatorów kierowców taxi – to główne rekomendacje z przedstawionego dzisiaj raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR pt. „Bezpieczeństwo przewozów taksówką na aplikację. Aktualny stan i konieczne zmiany”.
Rynek przewozów osób na aplikację dynamicznie rośnie. O ile w 2018 r. był on wart 870 mln zł, to już w 2022 r. wartość ta wzrosła do 2,5 mld zł przy liczbie przejazdów sięgającej 112 mln. Kolejne lata przyniosą dalszy rozwój – wartość przewozów na aplikację w 2025 ma wynieść 4,7 mld zł.
Wraz ze wzrostem liczby i wartości przewozów realizowanych na aplikację wzrosła również liczba przypadków przestępstw o charakterze seksualnym popełnianych w autach zamawianych przez aplikację. Ich ofiarami są najczęściej kobiety – w 2022 r. odnotowano kilkadziesiąt tego typu zdarzeń, co oznacza średnio jeden przypadek na ok. 3 miliony przejazdów. Żeby zapobiec podobnym sytuacjom rząd przygotował niedawno nowe regulacje, które mają poprawić bezpieczeństwo.
Co zmienia nowelizacja przepisów?Obecnie na ostatnim etapie legislacyjnym jest nowelizacja przepisów, która wprowadza dodatkowe obowiązki weryfikacji kierowców przez pośredników w przewozach osób. Operatorzy aplikacji już wkrótce będą mieli obowiązek m.in.:
- osobistej weryfikacji dokumentów dotyczących kierowców
- późniejszego sprawdzania tożsamości w czasie rzeczywistym.
Operatorzy popularnych aplikacji już wdrożyli rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa na zasadzie samoregulacji. Różnią się one między poszczególnymi aplikacjami. Zasady stosowane przez trzech operatorów przeanalizowanych w raporcie (Uber, Bolt, Free Now) już teraz idą dalej niż proponowane w przepisach zmiany. Rozwiązania stosowane w poszczególnych aplikacjach ze względu na brak jednolitego standardu, będą różnić się skutecznością. Ich ujednolicenie na podstawie najlepszych praktyk za pomocą konkretnych przepisów wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo przejazdów taksówkami.
Konieczna dodatkowa weryfikacja kierowcówPlanowana nowelizacja przepisów nie zapewnia jednak efektywnych narzędzi do weryfikacji kierowców świadczących przewozy. Jednym z kluczowych rozwiązań jest dodanie do procedowanych obecnie przepisów dodatkowego dokumentu do weryfikacji bezpośredniej w postaci identyfikatora kierowcy taxi (oprócz dowodu tożsamości i prawa jazdy) w tych miastach, gdzie obowiązuje identyfikator.
Dodatkowym rozwiązaniem powinno być też stworzenie cyfrowych rejestrów licencji pojazdów i kierowców, do czego można wykorzystać już istniejące rejestry jak CEPiK czy CEIDG.
– Przetwarzanie oraz możliwość wymiany danych przez pośredników dadzą znacznie lepszy efekt, jeśli chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa. Dane zebrane w jednym miejscu mają potencjał do generowania wartości ekonomicznej i społecznej, w tym przypadku dotyczącej bezpieczeństwa o dużo większym znaczeniu niż prosta suma rozproszonych informacji – mówi Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Cały raport można pobrać TUTAJ