Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Remont PST. Prace trwają już na obu odcinkach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
15-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. ZTM Poznań

Podziel się ze znajomymi:

Trwa modernizacja trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Prace podzielono na dwie części - od centrum do Słowiańskiej i pomiędzy przystankami Słowiańska a Szymanowskiego. Po zakończeniu przebudowy tramwaje będą mogły znowu poruszać się z prędkością nawet 70 km/h. Generalni wykonawcy obu odcinków dokładają wszelkich starań, by jak najszybciej zakończyć tę ważną dla Poznania inwestycję.

– Po 25 latach intensywnej eksploatacji kompleksowy remont trasy PST był konieczny przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Zdecydowaliśmy się, by rozpocząć go dopiero po zakończeniu budowy nowej trasy tramwajowej na Naramowice, aby mieszkańcy północy Poznania mieli alternatywną trasę dojazdu do centrum – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Po zakończeniu prac Poznański Szybki Tramwaj znów będzie szybki. Pestką będzie można podróżować bezpiecznie z prędkością nawet 70 kilometrów na godzinę, czyli taką jaka była zakładana pierwotnie. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii ograniczony zostanie również hałas.

Demontaż starego torowiska

Obecnie dobiega końca demontaż zużytego torowiska i podkładów na odcinku pomiędzy Słowiańską a Szymanowskiego. Za przebudowę tego prawie 4-kilometrowego, dwutorowego fragmentu trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju odpowiada konsorcjum NDI Energy oraz NDI S.A. Generalny wykonawca realizuje kompleksową modernizację nawierzchni torowej wraz z wymianą krawędzi peronów na przystankach: Słowiańska, Solidarności, Lechicka/Poznań Plaza, Kurpińskiego i Szymanowskiego.

– W ramach naszych prac przewidziano demontaż starego torowiska, co już się powoli kończy. W dalszej kolejności wybierzemy podsypkę tłuczniową, która zostanie oczyszczona, dogęszczona i ułożona na nowo. Następnie położymy podkłady betonowe ze specjalną zelówką, która pozwoli wyciszyć torowisko. Potem zamontujemy szyny. Warto podkreślić, że dzięki pospawaniu toru nie będzie tutaj styków klasycznych, co sprawi, że podróż tramwajem będzie bardziej komfortowa – tłumaczy Paweł Gajdzica, kierownik budowy z Grupy NDI.

70 km/h i rozjazdy nakładkowe

Dzięki przebudowie podróż stanie się nie tylko wygodniejsza, ale i szybsza. Tramwaj na niektórych odcinkach będzie mógł osiągnąć maksymalną prędkość 70 km/h. Natomiast zastosowanie odpowiednich szyn i podkładów wyciszy torowisko oraz sprawi, że tramwaje będą jeździć także płynniej.

Przed każdym przystankiem na długości ok. 40 m konstrukcja podsypkowa ustąpi miejsca prefabrykowanym lub wylewanym płytom betonowym. Ma to umożliwić montaż rozjazdów nakładkowych. Tak przygotowane miejsce wykorzystane będzie m.in. dla potrzeb uruchomienia komunikacji tramwajowej do przystanku Słowiańska.

Remont peronów

– W ramach inwestycji przeprowadzimy również naprawę krawędzi peronów. Wymienimy ścianki i płyty peronowe. Te które obecnie są w wielu miejscach zniszczone, zastąpią płyty peronowe ryflowane z linią i pasem ostrzegawczym – dodaje kierownik Paweł Gajdzica.

Prace są podzielone na etapy. Pierwszy potrwa do końca tego roku i będzie związany z oddaniem do użytku przystanku Słowiańska. Na kolejny, obejmujący roboty budowlane związane z modernizacją torowiska i platform peronowych do przystanku Szymanowskiego, wykonawca ma czas do maja przyszłego roku.

Na realizację inwestycji Miasto Poznań otrzymało dofinansowanie w wysokości 25,5 mln zł ze środków budżetu państwa.

Wahadło na początku roku

Od początku sierpnia trwają prace na odcinku od Roosevelta do przystanku Słowiańska. Roboty prowadzi tam spółka PORR na zlecenie MPK. Na torze pierwszym (prowadzącym w kierunku os. Jana III Sobieskiego) trwa naprawa dylatacji i powierzchni betonowych koryta balastowego. Niebawem, jeśli warunki pogodowe będą sprzyjające, rozpocznie się nakładanie izolacji tego koryta.

Na odcinku od Roosevelta do przystanku Słowiańska w pierwszej kolejności prace prowadzone są na torze w kierunku Piątkowa, drugi tor wykorzystywany jest technologicznie – poruszają się po nim maszyny wykorzystywane podczas prac. Później sytuacja się odwróci: nowy, wybudowany już tor, będzie wykorzystywany technologicznie, natomiast prace będą realizowane na torze prowadzącym w kierunku centrum (najpierw usunięte zostaną szyny, podkłady i podsypka tłuczniowa, koryto balastowe będzie oczyszczone oraz wyłożone matami wibroizalacyjnymi. Zostanie nałożona nowa izolacja, a następnie ułożone zostanie nowe torowisko). Na koniec zostanie wymieniony rozjazd znajdujący się przy ul. Roosevelta.

Prace na tym odcinku mają zakończyć się najpóźniej w styczniu. Wówczas tramwaje będą mogły dojeżdżać wahadłowo do przystanku Słowiańska.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PST. Duża część torowiska na obu torach gotowa

Komunikacja

PST. Duża część torowiska na obu torach gotowa

Jakub Rösler 08 marca 2023

Poznań. Drugi etap remontu PST bez opóźnień

Komunikacja

Poznań. Drugi etap remontu PST bez opóźnień

Jakub Rösler 19 stycznia 2023

Poznań. Tramwaje wrócą na PST w wigilię

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wrócą na PST w wigilię

Jakub Rösler 14 grudnia 2022

Poznań. Remont trasy PST bez opóźnień

Przestrzeń

Poznań. Remont trasy PST bez opóźnień

Jakub Rösler 24 października 2022

3 tygodnie remontu PST w Poznaniu. Jak toczą się prace?

Komunikacja

Poznań. Remont Pestki rozpocznie się 1 sierpnia

Komunikacja

Zobacz również:

PST. Duża część torowiska na obu torach gotowa

Komunikacja

PST. Duża część torowiska na obu torach gotowa

Jakub Rösler 08 marca 2023

Poznań. Drugi etap remontu PST bez opóźnień

Komunikacja

Poznań. Drugi etap remontu PST bez opóźnień

Jakub Rösler 19 stycznia 2023

Poznań. Tramwaje wrócą na PST w wigilię

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wrócą na PST w wigilię

Jakub Rösler 14 grudnia 2022

Poznań. Remont trasy PST bez opóźnień

Przestrzeń

Poznań. Remont trasy PST bez opóźnień

Jakub Rösler 24 października 2022

3 tygodnie remontu PST w Poznaniu. Jak toczą się prace?

Komunikacja

Poznań. Remont Pestki rozpocznie się 1 sierpnia

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5