Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Rijad. Metro od Zahy Hadid

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-05-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Trwa budowa wielkiego systemu transportowego w Rijadzie, stolicy Arabii Saudyjskiej. W 2018 roku będzie się składać z sześciu linii metra oraz 85 stacji. Pociągi pojadą po 176 kilometrach torów już rok później.

Stolicę Arabii Saudyjskiej zamieszkuje obecnie ponad sześć milionów osób. Jeszcze w 1972 roku, w mieście mieszkało zaledwie 500 tysięcy osób, w 1990 już 2 miliony. Mimo siatki szybkich dróg ekspresowych oplatających metropolię, brakuje systemu komunikacji miejskiej. Władze miasta, w 2012 roku opracowały plan rozbudowy systemu komunikacji publicznej zakładający budowę największego systemu komunikacyjnego na Bliskim Wschodzie. To konieczność, bo w ciągu najbliższych 20 lat Rijad ma się powiększyć o połowę.

Nowa sieć metra, będąca w budowie będzie składać się z sześciu linii oraz 85 stacji. W samym centrum miasta będzie to 39 stacji. Największy kontrakt na budowę otrzymała firma Bechtel, specjalizująca się w gigantycznych projektach inżynierii lądowej – wybudowała m.in. Eurotunnel oraz metro w Atenach), która wykona dwie linie. Trzy kolejne linie wykona za 7,82 mld dolarów hiszpański koncern FCC a ostatnią włoski koncern Andaldo. Całkowita wartość kontraktów opiewa na astronomiczną kwotę 22,5 miliarda dolarów.

Tunele o całkowitej długości 176 kilometrów powstają dzięki siedmiu wielkim tarczom TBM zwanymi Mneefach, których nazwa pochodzi od imienia królewskiego konia. Każda maszyna, o wadze 1000 ton układa prawie 100 metrów tunelu tygodniowo.

Po nowych torach poruszać się będą pociągi wyprodukowane przez koncerny Siemens oraz Alstom. Będą to automatyczne składy poruszające się z prędkością do 145 kilometrów na godzinę. Każdy z pociągów będzie w pełni klimatyzowany i wyposażony w sieć WiFi. Według saudyjskiej wysokiej komisji ds. budowy Arriyadh aż 20 proc. zużytej energii elektrycznej będzie pochodzić z paneli fotowoltaicznych zamontowanych na stacjach. Część pojazdów zostanie wyprodukowana w chorzowskim Alstom-Konstal, o czym pisaliśmy tutaj.

Cztery główne stacje systemu zostały zaprojektowane przez różne firmy architektoniczne z całego świata. Za największą stację – King Abdullah Financial District odpowiada biuro projektowe zmarłej niedawno Zahy Hadid. Będzie to sześciopoziomowa stacja (cztery piętra nadziemne z sześcioma peronami i dwie kondygnacje podziemne z parkingiem) łącząca trzy różne linie metra. Całkowita kubatura stacji obejmie 20 000 metrów kwadratowych. Każda stacja będzie w pełni klimatyzowana i wyposażona w rozsuwane przegrody oddzielające pasażerów od torowiska. Rozwiązanie to ma na celu nie tylko ochronę pasażerów przed upadkiem na tory, ale również ograniczenie strat energetycznych.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metro dotarło do Tadż Mahal

Komunikacja

Metro dotarło do Tadż Mahal

Przemysław Jezierski 05 lipca 2025

Saloniki: Pierwszy grecki system metra bez maszynistów

Komunikacja

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Komunikacja

Czy warto inwestować w metro?

Przestrzeń

Czy warto inwestować w metro?

Jakub Balik, Robert Wojciechowski 02 stycznia 2024

Zobacz również:

Metro dotarło do Tadż Mahal

Komunikacja

Metro dotarło do Tadż Mahal

Przemysław Jezierski 05 lipca 2025

Saloniki: Pierwszy grecki system metra bez maszynistów

Komunikacja

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Komunikacja

Czy warto inwestować w metro?

Przestrzeń

Czy warto inwestować w metro?

Jakub Balik, Robert Wojciechowski 02 stycznia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij