Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Infrastruktury z roku na rok zwiększa się zainteresowanie programem PKS+, który ma na celu uruchamianie nowych lub też przywracanie starych połączeń autobusowych. Według MI w tym roku dotacjom z programu objęto 4080 linii autobusowych, a łączna kwota dofinansowania sięgnęła prawie 436 milionów złotych. Resort zapowiedział też wprowadzenie możliwości zawierania długotrwałych umów w ramach Funduszu, co do tej pory często było postulowane przez ekspertów w branży.
Od momentu uruchomienia Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych z każdym rokiem wzrasta liczba linii autobusowych objętych dopłatą z programu. Najnowszych danych na ten temat dostarczyło Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelacje złożone przez posłankę Iwonę Michałek.
Rafał Weber, sekretarz stanu w MI, podkreślił w odpowiedzi, że w tym roku opłatą objęto 4080 linii autobusowych, a kwota jaka została wydatkowana na to działanie sięgnęła prawie 436 milionów złotych. Posłanka Michałek pytała o liczbę linii i kwoty, jakie zostały uruchomione i dopłacone do uruchomienia kursów w każdym z regionów Polski w tym roku. Ponadto Parlamentarzystka spytała resort o kwotę, które otrzymało każde z województw na uruchamianie poszczególnych linii od początku funkcjonowa programu.
Dane dla każdego z województw:
Dzięki danym za ten rok widzimy, że najwięcej linii udało się objąć dopłatą na Mazowszu, gdzie liczba takich linii to aż 539, znacznie kontrastuje to z 77 liniami w województwie lubuskim, które zamyka całą stawkę. Dużo linii zostało objętych dopłatą także na Podkarpaciu, Kujawach i w Wielkopolsce.
Poniżej szczegółowa liczba linii i koszt dopłaty w każdym z województw:
Posłanka Michałek pytała także o planowane zmiany w programie.
– Resort infrastruktury prowadzi prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, w ramach którego będzie nowelizowana ustawa o Funduszu. W ramach przygotowywanego projektu ustawy przewiduje się m.in. rozwiązania polegające na wprowadzeniu możliwości zawierania wieloletnich umów o dopłatę z Funduszu, a także utrzymanie od 2022 roku obowiązującej obecnie kwoty dopłaty z Funduszu dla organizatorów publicznego transportu w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł do 1 wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej – odpowiedział Weber.