Kolej zębata, a właściwie zębaty tramwaj nazywany "Zacke", jest jednym z wielu bardzo ciekawych elementów transportowej układanki Stuttgartu. Zaletą linii oznaczonej numerem 10 jest możliwość przewozu roweru na specjalnie do tego przygotowanych platformach. Mieszkańcy miasta chętnie z tego korzystają.
Zaletą Stuttgartu, z turystycznego punktu widzenia, jest położenie miasta na licznych wzgórzach (na wielu z nich hoduje się winogrona, z których powstaje wino). Jedynie centrum znajduje się w dolinie. Wyzwaniem było doprowadzenie transportu miejskiego do górzystych przedmieść. Sporym wysiłkiem i dzięki wysokim nakładom finansowym doprowadzono tam nie pociągi lekkiego metra (lepiej opisuje je niemieckie słowo Stadtbahn, niemające odpowiednika technicznego w Polsce). Pierwszym środkiem transportu, który połączył śródmieście Stuttgartu z dzielnicami w górach, była kolej zębata, którą uruchomiono w 1884 roku. Najpierw działała jako parowy tramwaj, 20-lat później linię zelektryfikowano. Z odjeżdżających co 15 minut wagonów można korzystać także dzisiaj.
Jedyny w mieście tramwaj zębaty wyrusza po torach o szerokości 1000 mm z przystanku tuż obok stacji metra stacji Marienplatz (266 m.n.p.m), aby po 7 minutach dojechać do najwyższego punktu linii na wysokości 473 metrów, a po kolejnych trzech – do Degerloch - przystanku końcowego na 470 metrach, który jest też węzłem przesiadkowym, na którym wsiądziemy m.in. do U-bahnu. Natomiast tuż przy przystanku Halgst, znajduje się niewielki plac Santiago de Chille, skąd roztacza się piękny widok na miasto i okoliczne wzgórza. Tramwaj tylko dla turystów jest turystyczną atrakcją, dla mieszkańców zaś - zwykłym, codziennym środkiem transportu, włączonym w system transportu publicznego miasta.
Od października 2022 roku po linii kursują już nowe elektryczne wagony motorowe produkcji Stadlera, który specjalizuje się w budowie taboru dla kolei górskich i zębatych. Przedsiębiorstwo SSB (Stuttgarter Strassenbahnen - Sztutgardzkie Tramwaje) kupiło 4 takie pojazdy, co wystarcza do obsługi linii z naddatkiem.
Najciekawsze jest jednak to, że do niemal wszystkich kursujących na linii pojazdów w sezonie wiosennym, letnim i jesiennym włącza się specjalne wagony-platformy do przewozu dziesięciu rowerów. Platformy są pchane przed pojazdem w momencie jazdy pod górę i ciągnięte, gdy tramwaj zjeżdża w dół. Załadunek pojazdu jest możliwy wyłącznie na stacji początkowej i końcowej, aby nie utrudniać kursowania wagonów na jednotorowej linii z tylko jedną mijanką. Mieszkańcy bardzo chętnie korzystają z możliwości podjazdu. Przewóz roweru jest bezpłatny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.