Piotr Grzymowicz podpisał w Ministerstwie Rozwoju umowę zatwierdzającą dofinansowanie unijne dla projektu „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – trakcja szynowa”. Oznacza to, że miasto bez przeszkód może realizować prace zmierzające do rozbudowy obecnego systemu tramwajowego.
Olsztyn to jedyne miasto w Polsce, które przy pomocy środków unijnych zdecydowało się na budowę od podstaw systemu tramwajowego. Dzięki pierwszemu etapowi inwestycji powstało 11 km torów oraz trzy linie tramwajowe, które wożą olsztynian z Jarot (przy ul. Witosa) do centrum, uniwersytetu i dworca kolejowego.
Drugi etap coraz bliżej
Przy okazji kolejnej perspektywy finansowej 2014-2020 władze miasta planują drugi etap inwestycji. Projekt „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – trakcja szynowa” w ramach działania „Zrównoważony transport miejski Programu Operacyjnego Polska Wschodnia” był dotychczas oceniany przez Ministerstwo Rozwoju. – Pozytywnie przeszedł wszelkie oceny i otrzymał niemałe dofinansowanie ze środków unijnych, sięgające blisko 145 milionów złotych, co stanowi prawie 70 proc. kosztów kwalifikowanych – chwali się Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Umowę właśnie na te środki prezydent podpisał 28 lutego w Ministerstwie Rozwoju. – Cieszymy się, że możemy kontynuować nasz projekt dotyczący rozwoju transportu publicznego, a konkretnie tramwaju. Mieliśmy możliwość przy poprzedniej perspektywie finansowej rozpocząć i zrealizować powrót w Olsztynie tramwaju i to po 50 latach jego nieobecności. W grudniu 2015 roku pojazdy te na nowo pojechały ulicami naszego miasto. Tamten projekt to już jednak historia, teraz jesteśmy przygotowani do realizacji nowego projektu, który również połączy duże osiedla w mieście ze śródmieściem i dworcem kolejowym, który niedługo także zmodernizują PKP SA – wskazuje Grzymowicz.
Realizacja projektu będzie kosztować 255 milionów złotych i obejmie m.in. budowę linii tramwajowej od pętli Pieczewo poprzez ulice: Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego, aleję Piłsudskiego, do skrzyżowania z ul. Kościuszki (plan inwestycji
tutaj) oraz przebudowę i rozbudowę infrastruktury drogowej i energetycznej. Ponadto w ramach tej inwestycji miasto sfinansuje zakup dwóch zestawów tramwajowych.
Rozbudowany zostanie także system informacji pasażerskiej. Na inwestycji zyskają także piesi i rowerzyści. – Budowa nowych torowisk w układzie południe – północ po wschodniej części miasta, pozwoli na połączenie osiedli południowych z centrum miasta oraz z węzłem dworcowym i z fabryką Michelin – komentuje Piotr Grzymowicz.
Potrzebne nowe tramwajeW ramach tego zadania miasto pozyska środki na zakup dwóch nowych wozów tramwajowych. W sumie miasto zamierza w formie przetargu zakupić 10 nowoczesnych i niskopodłogowych tramwajów. – Zamówienie tramwajów podzieliliśmy ze względu na ich źródła finansowania – informuje prezydent miasta. – W zadaniu dotyczącym łańcuchów ekomobilności pozyskujemy finansowanie na cztery tramwaje. Natomiast
w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych związanych z miejskim obszarem funkcjonalności będziemy kupować 4 tramwaje. Z kolei w ramach zadania rozbudowy tramwaju będą to kolejne 2 tramwaje – wylicza.
Brak szczegółowych ustaleń dotyczy natomiast ostatnich 4 składów. Planowanych do obsługi nowej sieci jest jednak 14 wozów. – Zakładamy, że ostatnie pojazdy będą wylizingowane przez MPK Olsztyn, żeby po wybudowaniu całej trasy tramwajowej, zapewnić odpowiednią obsługę i odpowiednią częstotliwość – dodał Prezydent.
W umowie na dofinansowanie czas realizacji został określony na lata 2017-2019. Jak deklaruje Grzymowicz, pierwsze łopaty pójdą w ruch jeszcze jesienią tego roku. O przygotowaniach do rozbudowy i zakupu taboru piszemy
tutaj.