Rozbudowa stacji Warszawa Gdańska do obsługi zwiększonego ruchu na czas modernizacji linii średnicowej nie zakończy się w październiku tego roku, jak pierwotnie planowano. Zasadnicze roboty jeszcze nie ruszyły. Zmianę harmonogramu przedstawiciele PKP PLK tłumaczą dłuższym procesem uzyskiwania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, a także wydłużonym okresem uzgadniania dokumentacji projektowej.
Na początku października zeszłego roku PKP PLK
podpisały umowę na rozbudowę stacji Warszawa Gdańska w formuje projektuj i buduj. Celem robót jest poprawa funkcjonalności stacji, w tym przede wszystkim dostosowanie do zwiększonej liczby podróżnych w czasie przebudowy linii średnicowej i przekierowania pociągów z Warszawy Centralnej. Projekt zakłada m.in. budowę schodów ruchomych z tunelu na perony, a także dwóch kładek po stronie zachodniej i wschodniej. Ta druga zostanie połączona z wiaduktem w ciągu Andersa i Mickiewicza.
Kontrakt realizuje firma Sarinż (wcześniej Serso), która zaoferowała wykonanie prac za 77,25 mln zł brutto. Zgodnie z podpisaną umową i zapowiedziami prace powinny zostać wykonane w ciągu 12 miesięcy – czyli do początku października. Pozostało 2,5 miesiąca, tymczasem zasadnicze prace w terenie wciąż nie ruszyły.
Jak informują PKP PLK, projekty budowlane zostały uzgodnione. – Obecnie weryfikowana jest przez PLK dokumentacja wykonawcza i pozyskiwane jest pozwolenie na budowę – mówi Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. – Zmiana terminu rozpoczęcia prac wynika z dłuższego procesu pozyskiwania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej (ULLK) oraz wydłużonych uzgodnień projektu budowlanego – dodaje Jakubowski. Decyzja ta oraz uzgodniony projekt budowlany są niezbędne do złożenia wniosku o wydanie pozwolenia na budowę.
Kiedy zatem można spodziewać się realizacji robót? – Rozpoczęcie robót zaplanowane jest na jesień tego roku. Zakończenie inwestycji na stacji Warszawa Gdańska przewidujemy w pierwszym kwartale przyszłego roku, przed planowanymi zmianami w kursowaniu pociągów spowodowanych przebudową układu torów dalekobieżnych na stacji Warszawa Zachodnia – informuje Jakubowski.