Transformacja energetyczna miast, w których w perspektywie do 2050 może mieszkać nawet 80% światowej populacji, jest coraz istotniejszym wyzwaniem. Niezależnie od docelowego kształtu w poszczególnych ośrodkach, wymaga współpracy samorządów miejskich z wieloma innymi podmiotami, w tym biznesem. Coraz pełniejszą ofertą w tym zakresie dysponuje Grupa ORLEN.
Grupa ORLEN to zintegrowany multienergetyczny koncern, notowany w prestiżowym światowym rankingu Fortune Global 500. Jako pierwsza firma w regionie ORLEN zadeklarował osiągnięcie całkowitej neutralności emisyjnej w 2050 roku. Firma działa na 10 rodzimych rynkach: w Polsce, Czechach, Niemczech, Austrii, na Litwie, Słowacji, Węgrzech, w Kanadzie, Norwegii i Pakistanie.
Do końca dekady ORLEN zainwestuje w realizację projektów strategicznych ponad 320 miliardów złotych, z czego około 40% zostanie przeznaczone na zielone inwestycje, w tym energetykę wiatrową na morzu i lądzie, fotowoltaikę, biogaz i biometan, biopaliwa, elektromobilność, ekologiczny wodór i paliwa syntetyczne.
Rozwiązania oferowane przez koncern odgrywają kluczową rolę w zielonej transformacji kraju, ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji. Jednym z największych wyzwań dla samorządów miejskich w Polsce jest przyspieszenie dekarbonizacji transportu. Dynamizację tego procesu wymusza zarówno zmiana oczekiwań konsumentów, jak i polityka klimatyczna Unii Europejskiej.
Rozwiązania wodorowe priorytetemORLEN już dziś dysponuje rozwiązaniami dla miast w czterech obszarach: infrastruktura energetyczna, transport, gospodarka obiegu zamkniętego oraz budynki. Przykładowo spółka Energa Oświetlenie oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie modernizacji oświetlenia ulicznego, które umożliwiają redukcję zapotrzebowania na energię elektryczną w tym zakresie o połowę. Rozwiązania te polegają przede wszystkim na wymianie energochłonnych lamp sodowych na nowoczesne oświetlenie LED. Wszystkie modernizacje wykonane przez spółkę w tym obszarze umożliwiły redukcję emisji CO2 do atmosfery o 5,8 mln ton.
Wobec faktu, iż istotną rolę w zielonej transformacji odegra rozwój gospodarki wodorowej, priorytetem Grupy ORLEN jest budowa stacji tankowania pojazdów napędzanych wodorem. Pierwszym miastem w Polsce, które skorzystało z oferty koncernu w tym obszarze, jest Poznań. W stolicy Wielkopolski wprowadzono już do ruchu flotę 25 autobusów elektrycznych, w których akumulatory litowo-jonowe zostały zastąpione ogniwami paliwowymi, przetwarzającymi wodór na energię elektryczną. W czerwcu 2024 roku ORLEN uruchomił w Poznaniu pierwszą, ogólnodostępną i całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe oraz autobusy.
Poznań: Stacja tankowania wodoru nie tylko dla autobusów miejskichMiasto zawarło z Grupą ORLEN 15-letni kontrakt na dostawę wodoru. Wykorzystanie założonego w umowie wolumenu 1,8 mln kg umożliwi uniknięcie emisji aż 21 tys. ton CO2 do atmosfery w porównaniu ze scenariuszem, w którym jako paliwo wykorzystany zostałby olej napędowy. Dobowe zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi ok. 30 kg, co umożliwia przejechanie tras o łącznej długości rzędu 300 kilometrów.
Autobusy w Poznaniu są tankowane wodorem na ogólnodostępnej stacji, czynnej przez całą dobę. Jej budowa została sfinansowana ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF oraz środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu “Zielony transport publiczny”. Znajduje się ona w bezpośrednim sąsiedztwie stacji paliw ORLEN na ulicy Warszawskiej, w pobliżu zajezdni autobusowej.
Docelowo w ramach projektu „Clean Cities”, płocki gigant zamierza wybudować kolejne stacje tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji, a także instalacje do produkcji wodoru jakości automotive we Włocławku i Szczecinie. Zgodnie z obowiązującą strategią, do 2030 roku koncern będzie posiadać 100 stacji tankowania wodoru. ORLEN w horyzoncie obowiązywania strategii wybuduje ponadto aż 10 tys. punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
Zielony wodór O istotnym potencjale wodoru w kontekście transformacji energetycznej przesądza szereg atutów, takich jak wysoka gęstość energetyczna (prawie trzykrotnie wyższa niż w przypadku benzyny), możliwość zeroemisyjnej produkcji w elektrolizerach z wykorzystaniem energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł, czy też możliwość magazynowania w formie produktów pochodnych, takich jak zielony amoniak, czy różnego rodzaju paliwa syntetyczne.
Największym wyzwaniem w kontekście zeroemisyjnej produkcji wodoru wydaje się być dzisiaj zapewnienie odpowiedniej podaży energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. W planach koncernu jest uruchomienie ok. 9 GW mocy pochodzącej z odnawialnych źródeł energii do 2030 roku.
W portfolio inwestycji jest rozwój aktywów morskiej energetyki wiatrowej oraz realizacja inwestycji z zakresu lądowej energetyki wiatrowej, fotowoltaiki i energetyki wodnej. Uzupełnienie dla zielonej energetyki stanowią inwestycje w aktywa gazowe: elektrownie gazowe CCGT (ang. Combined Cycle Gas Turbine), które stopniowo zastępują wycofywane moce węglowe, a w dłuższej perspektywie będą stabilizowały pracę systemu opartego na OZE. Koncern wykorzystuje też potencjał Morza Bałtyckiego w zakresie offshore, czego potwierdzeniem jest Baltic Power.
Przeczytaj raport „ORLEN dla miast”