Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Autosan. Autobusy czy wojsko?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
06-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Autosan. Autobusy czy wojsko?
fot. Autosan
Autosan – marka z Sanoka kojarzona przede wszystkim z produkcji autobusów, od lat zajmuje się również realizacją zamówień militarnych. Obecnie dzieli swoje siły pomiędzy obie branże. Portfel zamówień wciąż ma dosyć bogaty i pracuje cały czas nad nowymi rozwiązaniami technologicznymi w oferowanych pojazdach. W rozmowie z naszym portalem firma zdradza szczegóły planów na ten rok i ustosunkowuje się do przepisów o elektromobilności.

Ostatnie lata w komunikacji miejskiej stoją pod znakiem dynamicznych zmian. Zarówno spółki transportowe, jak i producenci autobusów, muszą dopasowywać się do rosnących wymagań nie tylko klientów, ale i spełniać wymogi prawne zarówno w obrębie kraju, jak i Unii Europejskiej, przede wszystkim te dotyczące emisji gazów, które poza oczywistymi profitami, przynoszą szereg problemów do rozwiązania.

Na temat zachowania balansu pomiędzy nowoczesnością a tradycją, otwartości na potrzeby rynku, podążania za trendami przy jednoczesnym zachowaniu umiaru i rozsądku rozmawiamy z Andrzejem Ujdą, Dyrektorem Oddziału Huta Stalowa Wola S.A. Oddział Autosan w Sanoku.

Tylko w minionym roku Autosan dostarczał i testował swoje autobusy w takich miastach, jak: Warszawa, Kraków czy Płock. Głośno mówiło się między innymi o prototypowym autobusie Autoelektrosan (oznaczonym jako Sancity 12LF E). Jakie są dalsze plany spółki?

Jakie autobusy planujecie Państwo oferować w najbliższym czasie, zarówno jeśli chodzi o rodzaj napędu, jak i długości?

Obecnie mocno koncentrujemy się na budowie prototypu miejskiego autobusu elektrycznego oraz międzymiastowego z napędem konwencjonalnym. Nowe autobusy będą spełniać wszystkie obowiązujące przepisy prawne i będą dostosowane do wymagań klientów i potrzeb pasażerów. Chcemy wyposażyć je w nowoczesne systemy i dać im „design” stosowny do oczekiwań rynku 2025+. Montaż prototypów rozpoczniemy około maja br. Seryjna produkcja będzie wymagała przejścia przez proces testów i homologacji.

Już wcześniej wyprodukowaliśmy prototyp autobusu wodorowego, który testowany był w kilku polskich miastach. Aktualnie eksploatowany jest przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Niestety nie uzyskaliśmy dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie szerszej produkcji pojazdów z tego typu napędem, co na razie powstrzymało nasze plany dotyczące wprowadzenia wodorowców do produkcji seryjnej.

Chcecie Państwo stawiać w dalszym ciągu na autobusy gazowe/spalinowe, czy ten rynek już się kończy?

Nowelizacja przepisów o elektromobilności i paliwach alternatywnych zakłada, że od 1 stycznia 2026 r. w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły kursować jedynie autobusy zeroemisyjne – elektryczne albo wodorowe. Obowiązek zakupów elektryków przez tego typu miasta zapisany jest w Krajowym Planie Odbudowy. Zdecydowana większość przetargów ogłaszanych przez przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej dotyczy autobusów z napędem elektrycznym. Właśnie dlatego skupiliśmy się na opracowaniu i wyprodukowaniu w pierwszej kolejności nowego elektryka. Nie zamykamy sobie jednak drogi do oferowania pojazdów z innymi napędami w zależności od potrzeb rynkowych.

Jak wygląda zatem Wasz obecny portfel zamówień jeśli chodzi o produkcję autobusów?

Po przejęciu naszego zakładu przez Hutę Stalowa Wola S.A. rozwijamy produkcję wyrobów koncesjonowanych i z pewnością w bieżącym roku produkcja militarna będzie stanowiła trzon naszej działalności.
W 2025 r. dostarczymy również zakontraktowane autobusy do MPK Kraków i rozpoczniemy montaż prototypu nowego autobusu miejskiego i międzymiastowego.

Jak mają się zatem plany produkcji autobusów i rozwoju w tym zakresie z budową pojazdów na potrzeby wojska? Która gałąź pojazdów ma dominować w firmie w najbliższych latach?

Idziemy dwutorowo. Produkcja zbrojeniowa z pewnością niesie ze sobą wiele korzyści, stabilne zamówienia oraz szerokie możliwości realizowania inwestycji. Daje nam to mocny progres technologiczny i pozwala efektywnie optymalizować procesy produkcyjne i biznesowe. W perspektywie najbliższych lat program zbrojeniowy powinien zapewnić nam zrównoważony rozwój. Autobusy natomiast są nadal trzonem Autosanu, nierozerwalnie związane są z fabryką, z miastem, ze świadomością jego mieszkańców. Wiemy, że nasi klienci czekają, kiedy wystartujemy z nową ofertą. Nasz właściciel, w uznaniu marki, jaką Autosan zbudował w produkcji autobusów, widzi konieczność jej kontynuacji. Dlatego też, doceniając potencjał zakładu i kompetencje ludzi, wyasygnował spory budżet na prace projektowe i badawczo-rozwojowe w tym zakresie.

Wróćmy jeszcze do kwestii autobusów wodorowych – coraz częściej pojawiają się przetargi na tego typu pojazdy. Głośno było też o konkursie na dostarczenie wodoru na potrzeby MPK Rzeszów, z którego Polenergia ostatecznie zrezygnowała. Jaka jest, Państwa zdaniem, przyszłość napędu wodorowego, elektrycznego i innych rodzajów komunikacji zeroemisyjnej biorąc pod uwagę problematyczność takich rozwiązań?

Przepisy prawne obowiązujące w Polsce jak i przepisy unijne kładą nacisk na zakupy autobusów zeroemisyjnych przez operatorów i organizatorów komunikacji miejskiej. Z pewnością jest to dobry kierunek ze względu na fakt, że transport jest jednym z głównych emitentów gazów cieplarnianych do atmosfery. Jest też jednak druga strona medalu.

I jak zawsze chodzi o pieniądze…


Tak, wymiana taboru na bezemisyjny stanowi spory koszt zarówno z punktu widzenia zakupowego jak i jego późniejszej eksploatacji (koszty paliwa wodorowego, infrastruktury do ładowania, mniejsze zasięgi i pojemność pasażerska pojazdów, itp.). Trudno powiedzieć czy samorządy, szczególnie te w mniejszych miastach, będą mogły spełnić wymogi narzucone im przez restrykcyjne przepisy dotyczące zakupów i użytkowania środków pasażerskiego transportu publicznego. Dużo zależeć będzie od tego, czy dofinansowanie do zakupów ekologicznych autobusów obecnie pochodzące z KPO zostanie utrzymane, na przykład w ramach uruchomionych programów typu „Zielony Transport Publiczny” i na jakim ukształtuje się poziomie.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Autosan proponuje elektrobus z bateriami oddzielonymi przegubem

Przestrzeń

Autosan proponuje elektrobus z bateriami oddzielonymi przegubem

Redakcja/inf. pras. 15 marca 2024

Autosan kończy gazowy kontrakt dla Warszawy

Komunikacja

Autosan kończy gazowy kontrakt dla Warszawy

Jakub Rösler 05 grudnia 2023

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Prawo & Finanse

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Redakcja 28 grudnia 2022

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Przestrzeń

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 02 marca 2021

Polska Grupa Zbrojeniowa chce sprzedać udziały w Autosanie

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Autosan proponuje elektrobus z bateriami oddzielonymi przegubem

Przestrzeń

Autosan proponuje elektrobus z bateriami oddzielonymi przegubem

Redakcja/inf. pras. 15 marca 2024

Autosan kończy gazowy kontrakt dla Warszawy

Komunikacja

Autosan kończy gazowy kontrakt dla Warszawy

Jakub Rösler 05 grudnia 2023

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Prawo & Finanse

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Redakcja 28 grudnia 2022

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Przestrzeń

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 02 marca 2021

Polska Grupa Zbrojeniowa chce sprzedać udziały w Autosanie

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5