Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Ruda Śląska czuje się ignorowana. „Zasługujemy na szybki tramwaj”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-03-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Ruda Śląska czuje się ignorowana. „Zasługujemy na szybki tramwaj”
fot. WU
W połowie lutego z torów zniknęła kolejna linia tramwajowa na śląsko-zagłębiowskiej sieci tramwajowej – tym razem w Rudzie Śląskiej. Zdaniem miasta można było ją uratować – pierwsze skargi mieszkańców pojawiały się już w 2007 r. – W Katowicach kursują bardzo nowoczesne tramwaje. Czy my jesteśmy gorsi od nich? – pyta Andrzej Nowak, pełnomocnik prezydenta Rudy Śląskiej ds. transportu zbiorowego.

Linia nr 18, łącząca pętle Bytom Stroszek i Ruda Śląska Chebzie, została zawieszona 14 lutego br. Wiadomo już, że linia nie wróci. Władze Rudy Śląskiej wskazują kilka powodów – stan torowiska, drgania wywoływane przez tramwaje, niedostępność dla niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a także kwestie bezpieczeństwa ruchu. Zdaniem miasta torowisko umieszczone w jezdni stanowi zagrożenie dla pasażerów i ruchu drogowego.

Ratować trzeba było wcześniej


Jak podkreślają władze miasta, problem z osiemnastką występował już od wielu lat. – Już w roku 2007 pojawiły się pierwsze głosy mieszkańców domagających się likwidacji mało praktycznej, uciążliwej i niebezpiecznej dla nich linii tramwajowej – mówi Andrzej Nowak, pełnomocnik prezydenta Rudy Śląskiej ds. transportu zbiorowego. Przedstawiciel samorządu wymienia kilka czynników, które się do tego przyczyniły: przestarzały tabor (praktycznie niezmienny od lat), brak znaczących działań ze strony organizatora na rzecz modernizacji torowiska, brak wyraźnej wizji dotyczącej przyszłości komunikacji szynowej. To przekładało się na znaczący spadek zainteresowania podróżnych.

Miasto przekonuje, że już wcześniej podejmowało działania na rzecz uratowania osiemnastki. – Od dłuższego już czasu potrzeby zgłaszane przez Miasto Ruda Śląska dotyczące rozwiązań komunikacyjnych, w głównej mierze dotyczące poprawy funkcjonowania transportu szynowego, nie były brane pod uwagę zarówno przez organizatora transportu zbiorowego, czyli KZK GOP, jak i przedstawicieli spółki Tramwaje Śląskie. Liczne interwencje, złożone deklaracje w partycypacji w kosztach związanych z programem inwestycyjnym modernizacji i rozwoju komunikacji tramwajowej w latach 2008-2011 ze strony Miasta Ruda Śląska nie były jednak w ocenie Spółki Tramwaje Śląskie rozwiązaniem optymalnym. Działania w tym temacie były podejmowane przez Miasto dalej, jednakże w tym wypadku czas nie był sprzymierzeńcem – mówi Nowak. Jak przypomina, w 2008 r. nawet sam organizator komunikacji – KZK GOP – wyszedł z propozycją zastąpienia tramwajów linii 18 autobusami.

Pomysły na osiemnastkę nie przyniosłyby efektów

Tuż przed likwidacją Tramwaje Śląskie przekonywały o możliwości dokonania doraźnych prac modernizacyjnych. Spółka dysponowała nawet dokumentacją projektową. Zdaniem miasta na takie działania było już za późno. – Nie do zaakceptowania jest pomysł przedstawiony przez spółkę Tramwaje Śląskie dotyczący remontowych prac o charakterze liftingującym, czy też prowizorycznym (czasowym) na ciągu komunikacji szynowej – podkreśla stanowczo Andrzej Nowak.

Przewoźnik wskazywał też na inne działania, które mogłyby poprawić atrakcyjność komunikacji szynowej: modernizację torowiska, dobudowę drugiego toru, a także łuku w stronę Zabrza na skrzyżowaniu ul. Wolności i Zabrzańskiej. Pozwoliłoby to na skomunikowanie tej części Rudy z Zabrzem. – Wskazana propozycja od początku została odrzucona przez miasto Ruda Śląska. Argumenty przedstawione przez miasto były bardzo czytelne – propozycja Tramwajów Śląskich dotycząca budowy rozjazdów tramwajowych w rejonie dworca kolejowego celem przystosowania do dokonywania zmiany kierunku jazdy tramwaju oraz w obrębie skrzyżowania z ul. Zabrzańską w Rudzie Południowej, które zapewniłyby możliwość kontynuacji jazdy tramwajów w kierunku Zabrza jest dublowaniem istniejących już ciągów komunikacyjnych – przekonuje Andrzej Nowak. Znacznie szybsze połączenie z Zabrzem zapewnia kolej. Czas przejazdu wynosi niespełna pięć minut, podczas gdy tramwaj pokonywałby tę drogę w ok. 25 minut.

Miasto przekonuje, że nawet tam, gdzie tramwaje zapewniają połączenie z Zabrzem, nie są popularne wśród mieszkańców. – Zwrócić uwagę należy na fakt, że mieszkańcy Rudy Śląskiej w dzielnicy Ruda Śląska – Ruda (tzw. Ruda Południowa) mają możliwość skorzystania z tramwaju linii 1 i dojazdu nim do Zabrza, jednakże korzystają z tej możliwości w znikomym stopniu (z dotychczasowych obserwacji prowadzonych na tym ciągu komunikacyjnym wynika, że znaczne napełnienia pasażerskie mają miejsce dopiero w … Zabrzu). Mieszkańcy wybierają punktualną i dynamicznie funkcjonującą komunikację autobusową linii 840 i 870 z przystanku na ul. Zabrzańskiej – zauważa pełnomocnik prezydenta Rudy Śląskiej ds. transportu zbiorowego.

Miasto czuje się ignorowane

Mimo decyzji o likwidacji osiemnastki, miasto widzi miejsce dla tramwajów. – W mojej ocenie takie miasto jak Ruda Śląska licząca niespełna 140 000 mieszkańców powinna posiadać komunikację tramwajową na miarę tzw. pociągów miejskich, czyli dynamicznego, nowoczesnego taboru szynowego, dwutorowego, który przewiezie nas w miejsce docelowe zdecydowanie szybciej niż komunikacja kołowa (samochód, autobus) – mówi Andrzej Nowak.

Ruda Śląska czuje się ignorowana przez organizatora i przewoźnika. –Od dłuższego już czasu Miasto Ruda Śląska wyraźnie sygnalizuje Spółce Tramwaje Śląskie potrzebę modernizacji strategicznego ciągu komunikacji szynowej dla Miasta Ruda Śląska, najbardziej obleganej rudzkiej linii tramwajowej, czyli tramwaju nr 9. Jak dotąd prośby nasze w tej ważnej dla nas sprawie nie są dostrzegane. Mam nadzieję, że niebawem to się zmieni – mówi Andrzej Nowak.

Rozgoryczenie samorządu jest tym większe, że w innych miastach inwestycje postępują. – W ramach ciekawostki dodam, że w Katowicach na trasie Zawodzie Zajezdnia – Katowice Plac Wolności od dnia 14 maja 2014 r. kursują bardzo nowoczesne tramwaje typu Pesa Twist 2012N, więc można by powiedzieć: jeżeli Katowice mogą, to dlaczego nie my – czy my jesteśmy gorsi od nich??? – pyta pełnomocnik prezydenta Rudy Śląskiej ds. transportu zbiorowego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Drogowcy odkopali tory tramwajowe na pl. Trzech Krzyży

Przestrzeń

Warszawa: Drogowcy odkopali tory tramwajowe na pl. Trzech Krzyży

Redakcja/inf. pras. 09 września 2022

Rumunia. Botoszany mogą zostać bez tramwaju

Przestrzeń

Rumunia. Botoszany mogą zostać bez tramwaju

Przemysław Farsewicz 05 grudnia 2021

Zamieszanie z tramwajami w Angarsku

Przestrzeń

Zamieszanie z tramwajami w Angarsku

Witold Urbanowicz 01 lutego 2021

Żytomierz zlikwiduje tramwaje?

Przestrzeń

Żytomierz zlikwiduje tramwaje?

Witold Urbanowicz 17 grudnia 2020

Gliwice myślą o „pojeździe alternatywnym” w miejscu po tramwaju

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa: Drogowcy odkopali tory tramwajowe na pl. Trzech Krzyży

Przestrzeń

Warszawa: Drogowcy odkopali tory tramwajowe na pl. Trzech Krzyży

Redakcja/inf. pras. 09 września 2022

Rumunia. Botoszany mogą zostać bez tramwaju

Przestrzeń

Rumunia. Botoszany mogą zostać bez tramwaju

Przemysław Farsewicz 05 grudnia 2021

Zamieszanie z tramwajami w Angarsku

Przestrzeń

Zamieszanie z tramwajami w Angarsku

Witold Urbanowicz 01 lutego 2021

Żytomierz zlikwiduje tramwaje?

Przestrzeń

Żytomierz zlikwiduje tramwaje?

Witold Urbanowicz 17 grudnia 2020

Gliwice myślą o „pojeździe alternatywnym” w miejscu po tramwaju

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5