Rumuńska Reșița przygotowuje się do wznowienia po wielu latach komunikacji tramwajowej. Do miasta dotarła właśnie pierwsza Panorama, dostarczona przez turecką firmę Durmazlar.
Pierwszy nowy pojazd dotarł do Reșițy w godzinach porannych 29 stycznia. – W sumie będziemy mieć 13 takich tramwajów, a pozostałe będą sukcesywnie dostarczane przez cały rok. Wierzę, że prace związane z modernizacją linii tramwajowej również zakończą się terminowo, abyśmy w przyszłym roku mogli cieszyć się jednym z najnowocześniejszych systemów komunikacji miejskiej w Rumunii – mówi Ioan Popa, burmistrz miasta.
Producentem tramwajów jest Durmazlar. Koszt zakupu tramwajów to 25 mln euro (118 mln zł).
Każdy dwukierunkowy i dwuczłonowy pojazd o długości 18 m pomieścić ma 135 pasażerów. Jak informują władze miasta, tramwaje przechodzą testy w zakładzie produkcyjnym, a ich homologacją zajmuje się polska firma. Natomiast przyszli motorniczowie przechodzą już szkolenia w Timișoarze,
Prace przy odbudowie i przebudowie infrastruktury tramwajowej – na 9-kilometrowym odcinku między Kauflandem (Bd Muncii) a Piața Republicii (Muncitoresc) – ruszyły w maju. Obejmują one także infrastrukturę drogową, rowerową i pieszą, której w takim zakresie, bez środków na tramwaj, nie udałoby się odnowić. Budowniczowie z firmy PORR mają w sumie 24 miesiące na przeprowadzenie prac. Wartość projektu to 268 mln lei netto (257 mln zł) – z dużym udziałem środków unijnych.
Reșița posiada jedną, 10-kilometrową trasę tramwajową, która funkcjonowała w latach 1988-2011. Przewozy zawieszono z powodu złego stanu infrastruktury, wykonanej u schyłku ery Ceaușescu (m.in. z tego względu – ale także trasowania linii do wielkich zakładów przemysłowych, które nie generują już takiego ruchu – w Rumunii upadło już wiele sieci tramwajowych,
ostatnia w Botoszanach). Za pomysłem wznowienia komunikacji szynowej stoi Ioan Popa, który od 2016 r. jest burmistrzem Reșițy.
mat. UM Resita mat. UM Resita