Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Rumunia. Drugie po Bukareszcie miasto stara się o metro

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-12-2021
Ostatnia modyfikacja:
26-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Po Bukareszcie swoje metro chce mieć również Kluż-Napoka. Główne miasto Siedmiogrodu jest też ważnym ośrodkiem akademickim Rumunii i prężnie rozwijającym się ośrodkiem gospodarczym. Rada Miejska właśnie zatwierdziła studium wykonalności dla projektu metra.

Rada Miasta w Klużu-Napoce zatwierdziła 22 listopada studium wykonalności dla ważnej miejskiej inwestycji, jaką będzie budowa metra. Kluż-Napoka ma ok. 324 tys. mieszkańców, w tym ponad 80 tys. studentów, z których około jedna trzecia korzysta z samochodów, aby dotrzeć do różnych ośrodków naukowych. Wysokie wzgórza na północy i południu wymuszają w większości ruch na osi wschód-zachód, powodując duże korki na głównych drogach. Jedyna 12-kilometrowa linia tramwajowa w mieście biegnie z Bucium na południowym-zachodzie miasta do wschodniej dzielnicy przemysłowej.

Zgodnie z przyjętym wstępnym opracowaniem, metro miałoby mieć trasę łączącą dzielnice centralną i południowo-zachodnią. Zarekomendowany w opracowaniu przebieg to Floresti – Piața Unirii – Piața Mărăști – Muncii / Europa Unită – Depou Sopor. Metro miałoby mieć długość 21,03 km i 19 stacji (z czego 14 znajdujących się na terenie miasta). Łączna wartość inwestycji wykracza poza 2 mld euro i jest dwukrotnie wyższa od wcześniejszych zapowiedzi. Czas trwania prac projektowych i budowlanych określono na 128 miesięcy, czyli prawie 11 lat. W realizacji zadania miałyby pomóc środki unijne, ale także pomoc z budżetu państwa i ze środków samorządowych. Już we wrześniu poprzedniego roku, tuż przed wyborami samorządowymi, premier Rumunii Ludovic Orban zapowiedział, że rząd poprze budowę pierwszej linii metra w Klużu-Napoce.

W założeniach linię metra miałoby obsługiwać 16 pociągów o długości 52 metry – zdolne pomieścić 380 pasażerów. W takcie półtoraminutowym nowy środek transportu miałby zapewnić przepustowość na poziomie 15200 pasażerów na godzinę w jednym kierunku. Zaś w takcie 3-minutowym – 7600.

Jak podkreśla Ministerstwo Transportu w Rumunii, obecnie trwają prace nad dokumentacją techniczną dla metra. Resort podkreśla, że Kluż-Napoka ma najbardziej dynamiczny wzrost liczby ludności, któremu nie jest w stanie sprostać istniejąca sieć transportowa. Zagęszczenie ruchu widoczne jest nie tylko w samym mieście, ale także na drogach dojazdowych do Klużu-Napoki.

Metro jest tylko jednym z dwóch komponentów całego projektu. Drugi komponent stanowi kolej metropolitalna Gilău – Florești – Kluż-Napoka – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida, która miałaby wykorzystać istniejącą infrastrukturę i połączyć zmodernizowaną linię kolejową Cluj – Episcopia Bihor. W ramach tej fazy władze miasta zwiększą dostępność do nowoczesnej sieci transportu podmiejskiego dla obszaru na długości 100 kilometrów, tworząc nowe opcje dojazdu.

– Metro i pociąg metropolitalny są niezbędne dla rozwoju całego obszaru. Będzie to alternatywa dla 70 tys. samochodów, które w dobie jeżdżą na trasie Floresti – Kluż – podkreślił Emil Boc, burmistrz miasta. – To najważniejsze projekty infrastrukturalne w historii miasta. Ten zintegrowany projekt znacząco rozwinie obszar metropolitalny miasta i przyciągnie nowe inwestycje – dodał.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rumunia: W Klużu-Napoce powstanie metro. Umowa podpisana

Przestrzeń

Rumunia: W Klużu-Napoce powstanie metro. Umowa podpisana

Witold Urbanowicz 26 maja 2023

Bukareszt wybiera wykonawcę budowy metra do lotniska

Przestrzeń

Bukareszt wybiera wykonawcę budowy metra do lotniska

Przemysław Farsewicz 19 marca 2023

Metro w Klużu-Napoce z wykonawcą

Przestrzeń

Metro w Klużu-Napoce z wykonawcą

Przemysław Farsewicz 05 marca 2023

Rumunia: Turcy i Francuzi zainteresowani budową metra w Klużu-Napoce

Przestrzeń

III linia metra. Stacje tam, gdzie łatwiej budować, problem z napełnieniami

Przestrzeń

Zobacz również:

Rumunia: W Klużu-Napoce powstanie metro. Umowa podpisana

Przestrzeń

Rumunia: W Klużu-Napoce powstanie metro. Umowa podpisana

Witold Urbanowicz 26 maja 2023

Bukareszt wybiera wykonawcę budowy metra do lotniska

Przestrzeń

Bukareszt wybiera wykonawcę budowy metra do lotniska

Przemysław Farsewicz 19 marca 2023

Metro w Klużu-Napoce z wykonawcą

Przestrzeń

Metro w Klużu-Napoce z wykonawcą

Przemysław Farsewicz 05 marca 2023

Rumunia: Turcy i Francuzi zainteresowani budową metra w Klużu-Napoce

Przestrzeń

III linia metra. Stacje tam, gdzie łatwiej budować, problem z napełnieniami

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5