Po Bukareszcie swoje metro chce mieć również Kluż-Napoka. Główne miasto Siedmiogrodu jest też ważnym ośrodkiem akademickim Rumunii i prężnie rozwijającym się ośrodkiem gospodarczym. Rada Miejska właśnie zatwierdziła studium wykonalności dla projektu metra.
Rada Miasta w Klużu-Napoce zatwierdziła 22 listopada studium wykonalności dla ważnej miejskiej inwestycji, jaką będzie budowa metra. Kluż-Napoka ma ok. 324 tys. mieszkańców, w tym ponad 80 tys. studentów, z których około jedna trzecia korzysta z samochodów, aby dotrzeć do różnych ośrodków naukowych. Wysokie wzgórza na północy i południu wymuszają w większości ruch na osi wschód-zachód, powodując duże korki na głównych drogach. Jedyna 12-kilometrowa linia tramwajowa w mieście biegnie z Bucium na południowym-zachodzie miasta do wschodniej dzielnicy przemysłowej.
Zgodnie z przyjętym wstępnym opracowaniem, metro miałoby mieć trasę łączącą dzielnice centralną i południowo-zachodnią. Zarekomendowany w opracowaniu przebieg to Floresti – Piața Unirii – Piața Mărăști – Muncii / Europa Unită – Depou Sopor. Metro miałoby mieć długość 21,03 km i 19 stacji (z czego 14 znajdujących się na terenie miasta). Łączna wartość inwestycji wykracza poza 2 mld euro i jest dwukrotnie wyższa od wcześniejszych zapowiedzi. Czas trwania prac projektowych i budowlanych określono na 128 miesięcy, czyli prawie 11 lat. W realizacji zadania miałyby pomóc środki unijne, ale także pomoc z budżetu państwa i ze środków samorządowych. Już we wrześniu poprzedniego roku, tuż przed wyborami samorządowymi, premier Rumunii Ludovic Orban zapowiedział, że rząd poprze budowę pierwszej linii metra w Klużu-Napoce.
W założeniach linię metra miałoby obsługiwać 16 pociągów o długości 52 metry – zdolne pomieścić 380 pasażerów. W takcie półtoraminutowym nowy środek transportu miałby zapewnić przepustowość na poziomie 15200 pasażerów na godzinę w jednym kierunku. Zaś w takcie 3-minutowym – 7600.
Jak podkreśla Ministerstwo Transportu w Rumunii, obecnie trwają prace nad dokumentacją techniczną dla metra. Resort podkreśla, że Kluż-Napoka ma najbardziej dynamiczny wzrost liczby ludności, któremu nie jest w stanie sprostać istniejąca sieć transportowa. Zagęszczenie ruchu widoczne jest nie tylko w samym mieście, ale także na drogach dojazdowych do Klużu-Napoki.
Metro jest tylko jednym z dwóch komponentów całego projektu. Drugi komponent stanowi kolej metropolitalna Gilău – Florești – Kluż-Napoka – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida, która miałaby wykorzystać istniejącą infrastrukturę i połączyć zmodernizowaną linię kolejową Cluj – Episcopia Bihor. W ramach tej fazy władze miasta zwiększą dostępność do nowoczesnej sieci transportu podmiejskiego dla obszaru na długości 100 kilometrów, tworząc nowe opcje dojazdu.
– Metro i pociąg metropolitalny są niezbędne dla rozwoju całego obszaru. Będzie to alternatywa dla 70 tys. samochodów, które w dobie jeżdżą na trasie Floresti – Kluż – podkreślił Emil Boc, burmistrz miasta. – To najważniejsze projekty infrastrukturalne w historii miasta. Ten zintegrowany projekt znacząco rozwinie obszar metropolitalny miasta i przyciągnie nowe inwestycje – dodał.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.